طرز تهیه شیرینی دانمارکی

بی شک هرکسی حداقل یکبار طعم بی‌نظیر شیرینی دانمارکی را چشیده است. شیرینی خشکی که مقداری شهد شیرین لابه‌لای آن است، مزه‌اش عجیب و بهشتی است.

آن را نباید با سایر شیرینی‌ها یکی دانست؛ قطعاً متفاوت است و پرطرفدار. در این مقاله طرز تهیه شیرینی دانمارکی خانگی را به روشی ساده و خوشمزه آورده‌ایم تا درست کنید و از آن لذت ببرید.

روش تهیه شیرینی دانمارکی

روش تهیه شیرینی دانمارکی

مواد لازم برای تهیه شیرینی دانمارکی عبارتند از:

  • روغن مایع: 1/2
  • مایه خمیر: 1/2 یک قاشق سرخالی
  • آب: 1 لیوان
  • آرد سفید: 3 پیمانه
  • شکر: 3 قاشق غذاخوری
  • تخم‌مرغ کامل: 1 عدد
  • سفیده تخم‌مرغ: 1 عدد
  • زعفران دم‌کرده: 2 قاشق غذاخوری
  • وانیل: نصف قاشق چای‌خوری

برای تهیه این شیرینی دانمارکی خانگی ابتدا شیر ولرم، خمیرمایه و شکر را در یک ظرف بریزید. با همزن دستی به‌اندازه 5 دقیقه آرام هم بزنید. سپس اجازه دهید استراحت کند و روی ظرف را درپوش بگذارید تا خمیرمایه به عمل بیاید. خمیرمایه در محیطی کدر، گرم و تاریک بهتر عمل می‌آید. پس از اینکه مدتی گذشت، تخم‌مرغ، سفیده تخم‌مرغ، وانیل و شکر را در یک کاسه جداگانه ریخته و با همزن برقی به مدت ۵ دقیقه بزنید. هر موقع که احساس کردید مواد یکدست شده، دیگر هم نزنید. سپس آن مخلوطی که منتظر بودیم تا عمل بیاید را به این مواد اضافه می‌کنیم.

در این مرحله نوبت به آرد می‌رسد و باید ۳ دفعه متوالی آن را الک کنید. دقت کنید که کمتر از 3 دفعه نباشد چرا که از پف کردن شیرینی جلوگیری می‌کند و حالت خمیری شکل می‌گیرد.

حالا نوبت درست‌کردن خمیری خوشمزه است؛ آرد الک شده را آرام‌آرام در مخلوط تخم‌مرغ ریخته و با دست ورز دهید. موقعی که خمیری یکدست شد، کار شما در این مرحله تمام است. جالب است بدانید که این مرحله هم نیاز به استراحت دارد، پس‌روی آن را با سلفون بپوشانید و اجازه دهید حدوداً ۱ ساعت بماند.

طرز تهیه شهد شیرینی دانمارکی

طرز تهیه شهد شیرینی دانمارکی

مواد زیر برای تهیه شهد شیرینی دانمارکی لازم است:

  • شکر: نصف لیوان
  • آب: نصف لیوان
  • زعفران دم‌کرده: 1 قاشق غذاخوری
  • گلاب: 1 قاشق غذاخوری

آب و شکر را درون یک قابلمه ریخته و سپس بدون اینکه آن‌ها را هم بزنید، روی حرارت بگذارید. پس از مدتی شکر به‌خوبی حل شده و جوش می‌آید. سپس زعفرانی که از قبل دم‌کرده‌اید و گلاب را به آن اضافه کنید و هم بزنید. دقت داشته باشید که هرچقدر این ترکیب بیشتر بجوشد؛ غلیظ‌تر می‌شود. غلظت مناسب را شناسایی کنید و از روی حرارت بردارید. مواد لازم و مراحل درست‌کردن شهد، بسیار شبیه چیزی است که در مراحل تهیه شربت باقلوا خواندید؛ می‌توانید از این روش هم استفاده کنید.

طرز تهیه کرم میانی شیرینی دانمارکی

طرز تهیه کرم میانی شیرینی دانمارکی

مواد زیر برای تهیه کرم میانی شیرینی دانمارکی نیاز است:

  • شیر: نصف لیوان
  • شکر: نصف لیوان
  • نشاسته: ۳ قاشق غذاخوری

در یک قابلمه، شیر، نشاسته و شکر را ریخته و به‌خوبی هم بزنید. نشاسته و شکر باید در شیر حل شوند. زمانی که مواد باهم حل شدند، آن را روی حرارت قرار دهید و باز هم به‌خوبی هم بزنید تا مایع غلیظی به دست آید. مطمئناً تا به ‌حال فرنی خورده‌اید؛ مواد میانی باید مانند فرنی غلیظ شود. سپس آن را از روی حرارت بردارید تا خنک شود.

یکی‌دیگر از شیرینی‌های اصیل ایرانی، شیرینی زبان است که در مقاله طرز تهیه شیرینی زبان، دستور پخت آن را آوردیم.

طرز تهیه رومال

طرز تهیه رومال

مواد لازم برای تهیه رومال عبارتند از:

  • زرده تخم‌مرغ: 1 عدد
  • زعفران دم‌کرده: 1 قاشق غذاخوری
  • شیر: 1 قاشق غذاخوری
  • کنجد: به مقدار دلخواه

مراحل تهیه شیرینی دانمارکی

این مرحله به‌شدت می‌تواند لذت‌بخش باشد. خمیر شیرینی را بر روی سطحی به کمک وردنه پهن کرده و اضافه‌های آن را از اطراف ببرید به‌طوری‌که مستطیلی بزرگ شود. اگر خمیر شیرینی به دستتان چسبید، کمی دستانتان را چرب کنید و خمیر را ورز دهید. دقت کنید که از آرد در این مرحله استفاده نکنید چرا که باعث سفت‌شدن خمیر می‌شود. شما می‌توانید خمیر را بر روی سینی بزرگ و سفره هم پهن کنید. حال نوبت به روشن‌کردن فر می‌رسد؛ فر را در دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد آماده کرده و اجازه دهید در حین انجام مراحل پایانی گرم شود.

کرم میانی که خنک شده را درون قیف ریخته و روی یک ضلع خمیر به‌صورت افقی پایپ کنید. دقت کنید که کرم میانی داغ نباشد، زیرا زمانی که کرم میانی داغ است، شل می‌شود و موقع پخت از داخل شیرینی بیرون می‌ریزد. حالا خمیر را از همان طرفی که کرم میانی ریخته شده، رول کنید و تا آخر ادامه دهید. در این مرحله شما یک رول از خمیر و کرم دارید. آن را به قطعات مساوی با اندازه دلخواه درآورید.

برای درست‌کردن رومال شیرینی دانمارکی خانگی؛ زرده تخم‌مرغ، شیر و زعفران دم‌کرده را با یکدیگر مخلوط کرده و هم بزنید تا به‌خوبی مخلوط و یکدست شوند. رومال را به همراه یک فرچه آشپزی بر روی خمیرهای برش زده شده بمالید. برای تزیین شیرینی‌ها روی رومال مقداری کنجد بریزید. به‌جای کنجد می‌توانید از خلال پسته و خلال بادام هم استفاده کنید.

نکته: بهتر است روی سطح سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید و سپس آن را با فرچه آشپزی چرب کنید. پس از چرب کردن کاغذ روغنی، خمیرها را بافاصله از هم روی آن بچینید.

شیرینی‌ها را در فر قرار دهید. به مدت ۳۰ دقیقه صبر کنید تا کاملاً پخته شوند، اما دقت کنید که هر موقع روی شیرینی‌ها طلایی شد، فر را خاموش کنید و سینی را از فر درآورید.

مرحله آخر نوبت شهدی که قبلاً درست کرده بودیم، است. فرچه آشپزخانه را به شهد آغشته کرده و روی شیرینی‌ها می‌کشیم. شهد باعث شیرین‌تر و خوشمزه‌تر شدن آن می‌شود.

اگر می‌خواهید شیرینی ترد و راحت درست کنید، شیرینی برنجی بهترین انتخاب است. شیرینی برنجی را در مراسم‌ها درست می‌کنند و طرفداران زیادی است. در مقاله طرز تهیه شیرینی برنجی، این شیرینی خوش‌‏طعم را کامل معرفی کردیم.

کلام آخر

شیرینی دانمارکی یکی از اصیل‌ترین شیرینی‌هایی است که مردم ایران به مناسبت‌های مختلف آن را خریداری کرده یا می‌پزند.

پختن آن به موادی احتیاج دارد که معمولاً در خانه و در دسترس همگان وجود دارند. پیشنهاد ما این است که حتماً آن را درست کرده و از طعم کرم، نان شیرینی و شهر زعفرانی در کنار هم لذت ببرید. اگر اهل شیرینی پختن هستید، می‌توانید آن را به‌عنوان شیرینی برای عید فطر، نوروز و سایر اعیاد و جشن‌ها درست کنید.

سؤالات متداول

چرا باید اجازه داد تا کرم میانی، خنک شود؟

زمانی که کرم میانی داغ است، شل می‌شود و موقع پخت از داخل شیرینی بیرون می‌ریزد.

خمیر مایه چگونه بهتر عمل می‌آید؟

در محیطی کدر، گرم و تاریک بهتر عمل می‌آید.

اگر خمیر شیرینی به دست چسبید، چه‌ کنیم؟

اگر خمیر شیرینی به دستتان چسبید، کمی دستانتان را چرب کنید و خمیر را ورز دهید. دقت کنید که از آرد در این مرحله استفاده نکنید، چرا که باعث سفت شدن خمیر می‌شود.

 

 

نظر خود را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

alis