چرا شیر موز سیاه می شود؟

یکی از نوشیدنی‌های بسیار مقوی و لذیذ که عموماً موردپسند افراد زیادی قرار می‌گیرد؛ شیر موز است. در دسته‌بندی خوراکی‌ها برخی معتقدند که شیر موز یک نوشیدنی غلیظ است و برخی دیگر بر این باورند که شیر موز نوعی شیک است.

از این رو طرز تهیه و فوت و فن‌های مربوط به این خوشمزه دوست‌داشتنی قدری متفاوت خواهد بود که در صورت وارد نبودن بر راز خوشمزه شدن شیر موز، نوشیدنی شما سیاه و طعمی نامتعارف پیدا خواهد کرد. به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم که در این قسمت از مجله عالیس علت سیاه شدن شیر موز و طرز تهیه اصولی آن را بررسی کنیم.

فواید شیر موز

فواید شیر موز

شیر موز به علت ساختار و ارزش غذایی که دارد در دسته خوراکی‌های مقوی و سالم قرار می‌گیرد. زیرا شما می‌توانید به مقدار قابل‌توجهی ویتامین آ، ویتامین دی، ویتامین ب۱۲، کلسیم، فسفر، پروتئین، پتاسیم، زینک، منیزیم، کولین و سلنیوم را در این نوشیدنی پیدا کنید. به همین دلیل مصرف شیر موز فواید زیر را برایتان به همراه دارد:

  1. یکی از خواص شیر موز انرژی‌زا و مقوی بودن آن است.
  2. این نوشیدنی به‌خوبی نیاز شما به کلسیم و ویتامین ب۱۲ را تأمین می‌کند.
  3. بهبود متابولیسم بدن و رسیدن به تناسب‌اندام از طریق فیبر و مواد آلی شیر موز ممکن خواهد بود.
  4. برای جلوگیری از بیماری‌های استخوان و مفاصل شیر موز بخورید.
  5. پتاسیم موجود در شیر موز فشارخون بالا را کنترل می‌کند.
  6. شیر موز یک میان وعده بسیار خوب برای دیابتی‌ها، ورزشکاران و کودکان است.
  7. اگر یبوست دارید شیر موز بخورید.
  8. سیستم عصبی خود را با مصرف شیر موز تقویت کرده و مانع بروز بیماری‌های عصبی همچون افسردگی و استرس شوید.

علت سیاه شدن شیر موز

در بسیاری از موارد ما شاهد سیاه شدن شیر موز پس از تهیه آن هستیم. گاهی اوقات نوشیدنی ما پس از چند دقیقه سیاه می‌شود و گاهی هم یک یا چند ساعت پس از آماده‌سازی تغییر رنگ می‌دهد. درهرصورت این موضوع خوشایند نخواهد بود و حتی ممکن است که باعث صرف از نوشیدن شیر موز خانگی‌مان شود.

اما چرا شیر موز سیاه می‌شود؟ به‌طورکلی این موضوع به ۲ عامل بستگی دارد که در صورت رعایت آن می‌توانید در خانه شیر موز خوشمزه و خوش‌رنگ و لعابی تهیه کنید.

  1. میوه موز مانند سیب در صورت پوست‌گیری و قرار گرفتن در معرض هوای آزاد و اکسیژن به‌سرعت اکسید می‌شود و رنگ آن رفته‌رفته تیره خواهد شد. بنابراین اگر قصد دارید که شیر موز تهیه کنید موز را بلافاصله قبل از آماده‌سازی شیر موز پوست بگیرید.
  2. عامل بعدی که دلیل سیاه شدن شیر موز است مربوط به ‌عدم شست‌وشو یا شستن ناقص میوه است. موز میوه‌ای است که وجود هر گونه گردوغبار روی گوشت آن باعث سیاه شدن بافت آن خواهد شد. در نتیجه قبل از ساخت شیر موز حتماً موز را به‌خوبی بشویید و خشک کنید تا گردوغبار یا آلودگی روی سطح میوه باقی نماند. در غیر این صورت با ورود موز آلوده به شیر رنگ شیر موز شما سیاه می‌شود، زیرا شیر یک بستر عالی برای افزایش فساد و رشد باکتری خواهد بود.

اگر شما بتوانید یک شیر موز باکیفیت تهیه کنید به‌راحتی می‌توانید انواع دسر و نوشیدنی را با کمک آن در خانه فراهم کنید. به‌عنوان‌مثال شیر موز یکی از اجزای اساسی دستور پخت کیک موزی خوشمزه با شیر موز عالیس است.

طرز تهیه شیر موز

طرز تهیه شیر موز

چگونه شیر موز درست کنیم تا سیاه نشود؟ برای ساخت شیر موز خانگی که سیاه نشود باید ابتدا ۲ عدد موز سالم و رسیده را شسته و خشک کنید. در صورت تمایل، موزها را برای ۳۰ دقیقه در فریزر بگذارید تا نیمه منجمد شود. به‌محض خروج موزها از فریزر، آن‌ها را پوست گرفته و خرد کنید.

مخزن مخلوط‌کن را با شیر و موز خردشده پر کنید. اگر به دنبال طعمی شیرین هستید، یک قاشق چای‌خوری عسل یا شکر نیز به نوشیدنی‌تان بیفزایید. توصیه می‌شود که شیر موز را در ظرف دربسته نگهداری کنید.

کلام آخر

تمامی طرز تهیه‌ها اعم از دسر، نوشیدنی، پلو، خورش، خوراک، کیک و سایر نمونه‌ها دارای نکات طلایی و مهمی هستند که در صورت آگاه نبودن به آن‌ها احتمال موفقیت ما برای داشتن یک خروجی ایده‌آل کاهش پیدا می‌کند.

علت سیاه شدن شیر موز نیز یکی از رازهای تهیه این نوشیدنی است. آنچه که در این قسمت از مجله عالیس بررسی شد به شما نشان داد که ‌عدم رعایت بهداشت و نحوه نادرست تهیه این نوشیدنی عاملی برای سیاه شدن آن خواهد بود.

سؤالات متداول

شیر موز دارای چه مواد مغذی است؟

ویتامین آ، ویتامین دی، ویتامین ب۱۲، کلسیم، فسفر، پروتئین، پتاسیم، زینک، منیزیم، کولین و سلنیوم از جمله ویتامین‌ها و مواد مغذی موجود در شیر موز هستند.

آیا دیابتی‌ها می‌توانند شیر موز بنوشند؟

بله. شیر موز یک نوشیدنی مقوی برای دیابتی‌ها، ورزشکاران و کودکان است؛ اما توصیه می‌شود که افراد دیابتی، شیر موز را با شیر کم‌چرب و بدون شیرین‌کننده مصرف کنند.

چرا شیر موز سیاه می‌شود؟

دو عامل در پس سیاه شدن شیر موز وجود دارد؛ عدم رعایت بهداشت و طریقه نادرست تهیه آن. اگر شما موز را به‌خوبی نشویید، از مواد اولیه باکیفیت استفاده نکنید و با اصول ساخت و نگهداری شیر موز آشنا نباشید، نوشیدنی‌تان سیاه خواهد شد.

نظر خود را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نظرات

علی آیا شیر موز سیاه شده برای خوردن مضر است؟
نظرات بیشتر
alis