طرز تهیه دمنوش چای سبز و لیمو

در دیدگاه طب سنتی دمنوش چای سبز و لیموترش یک نوشیدنی خنک‌کننده و تقویت‌کننده است که مصرف آن فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد. شما می‌توانید از این دمنوش به جهت تقویت سیستم ایمنی، تحریک دستگاه گوارش و بهبود عملکرد مغزی و جسمی استفاده کنید.

ازآنجایی‌که طبع این دمنوش معتدل است، فرقی نمی‌کند که این نوشیدنی را به‌عنوان یک چای استفاده می‌کنید یا در قالب یک نوشیدنی خنک آن را می‌نوشید. تنها نکته مهم اینجاست که بدانید که چه مقدار از مواد اولیه را به چه صورت با هم ترکیب کنید تا دمنوش چای سبز و لیموترش را آماده کنید.

در این مقاله از مجله عالیس شما با فواید، بایدها و نبایدها، طبع و طرز تهیه دمنوش چای سبز و لیمو آشنا خواهید شد.

فواید دمنوش چای سبز و لیمو

فواید دمنوش چای سبز و لیمو

دمنوش چای سبز و لیموترش فواید بسیاری برای سلامتی دارد. شما با شناسایی مزایای دمنوش چای سبز و لیموترش می‌توانید با آگاهی بیشتری از این دمنوش استفاده کنید.

  1. تقویت سیستم ایمنی: چای سبز حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قوی به نام کاتچین‌ها است که می‌توانند به تقویت سیستم ایمنی کمک کنند. از سوی دیگر ویتامین C موجود در لیموترش نیز بهبود سیستم ایمنی را به دنبال دارد. در نتیجه نوشیدن دمنوش چای سبز و لیمو می‌تواند بدن را در برابر التهابات و عفونت‌های مختلف در امان نگه دارد.
  2. حمایت از سلامت قلب: مصرف چای سبز موجب کنترل فشارخون، کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب می‌شود؛ بنابراین فعالیت قلب و عروق آن را تسهیل می‌کند.
  3. کاهش ریسک ابتلا به برخی سرطان‌ها: دانشمندان بر این باورند که مصرف دمنوش چای سبز و لیمو از سرطان پستان و پروستات پیشگیری می‌کند که این خود یکی از خواص چای سبز برای مردان نیز است.
  4. مقابله با آسیب اکسیداسیون سلولی: آنتی‌اکسیدان‌های موجود در چای سبز و لیموترش خطرات ناشی از اکسیداسیون سلولی را مرتفع می‌کنند.
  5. تقویت عملکرد مغز: تحقیقات نشان می‌دهد که این دمنوش عملکرد مغز را بهبود ببخشید و باعث تقویت حافظه و تمرکز می‌شود.
  6. تقویت سیستم گوارشی: چای سبز و لیموترش نقش مؤثری در تقویت سیستم گوارشی مانند بهبود عملکرد روده‌ها و حفظ سلامت معده و روده دارند.
  7. کاهش وزن: مطالعات نشان می‌دهد که دمنوش چای سبز و لیمو خاصیت چربی‌سوزی دارد. اگر به دنبال کاهش وزن و تناسب‌اندام هستید دمنوش چای سبز و لیموترش بنوشید تا با بهبود متابولیسم بدن، وزن خود را کنترل کنید.

این‌ها تنها نمونه‌ای از فواید اثبات شده دمنوش چای سبز و لیمو است. بااین‌حال، توصیه می‌شود که پیش از مصرف این نوشیدنی با مشاورین تغذیه یا کارشناسان گیاهان دارویی گفت‌وگو کنید تا از بروز هر گونه عارضه و حساسیت پیشگیری کنید.

اگر به دانستن فواید دمنوش و چای‌ها علاقه دارید، فواید دمنوش به‌لیمو یا سایر نمونه‌های مشابه را در مقاله عالیس مطالعه کنید.

چه کسانی نباید دمنوش چای سبز و لیمو بخورند؟

به‌طورکلی دمنوش چای سبز و لیمو یک نوشیدنی ایمن است؛ اما ممکن برخی افراد با مصرف این نوشیدنی دچار علائم حساسیتی شوند، مانند:

  1. افراد حساس به کافئین: چای سبز حاوی کافئین است. اگر به کافئین حساسیت دارید این دمنوش را به مقدار کم و در فواصل طولانی مصرف کنید.
  2. کسانی که مشکل معده دارند: چای سبز محرک معده است. در صورت داشتن مشکل رفلاکس یا ترشح بیش از حد اسید معده از خوردن این دمنوش خودداری کنید.
  3. افراد حساس به اسید: لیموترش مقدار قابل‌توجهی اسیدسیتریک دارد. به همین دلیل مصرف آن می‌تواند برای این افراد و کسانی که سندرم روده تحریک‌پذیر دارند، ناخوشایند باشد.
  4. بیماران کلیوی: تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف زیاد چای سبز روی کلیه‌ها تأثیر منفی می‌گذارد و می‌تواند عملکرد آن‌ها را دستخوش تغییر کند.
  5. کسانی که دارای اختلالات خواب هستند: مصرف زیاد کافئین می‌تواند بر کیفیت خواب تأثیر منفی بگذارد. در نتیجه اگر اختلال خواب دارید، بهتر است مصرف چای سبز و لیموترش را به هنگام غروب یا بعد از ظهر کاهش دهید.

طرز تهیه دمنوش چای سبز و لیمو

طرز تهیه دمنوش چای سبز و لیمو

این دمنوش یکی از انواع چای میوه‌ای است که مقدار مواد اولیه زیر برای تهیه دمنوش چای سبز و لیموترش، نیاز است.

مواد لازم برای تهیه دمنوش چای سبز و لیمو:

آب جوش ۱ لیوان
چای سبز ۱ قاشق چای‌خوری
لیموترش ۱ عدد
عسل یا شکر ۱ قاشق چای‌خوری

طرز تهیه دمنوش چای سبز و لیموترش خانگی

یک قوری یا یک ظرف دمنوش ساز انتخاب کنید. یک قاشق چای‌خوری چای سبز خشک یا یک بسته چای سبز داخل آن بریزید. سپس آب را به چای اضافه کرده و اجازه دهید که برای ۳ تا ۵ دقیقه روی حرارت کتری یا سماور دم بکشد.

لیموترش را بشویید و از وسط به دونیم تقسیم کنید. حالا باید لیمو را هم به محتویات قوری افزود و ۵ دقیقه دیگر صبر کرد تا دمنوش چای سبز و لیمو ما حاضر شود. اگر به‌لیمو تازه دسترسی ندارید می‌توانید ۱ عدد لیموعمانی داخل چای بیندازید. فقط دقت داشته باشید که در چنین شرایطی لیموعمانی را با چای سبز داخل قوری بریزید.

دمنوش شما پس از ۱۵ دقیقه کاملاً آماده مصرف است. شما می‌توانید ۲ فنجان از دمنوش چای سبز و لیمو را با مقداری عسل یا قند نوش جان کنید.

نکته جالب اینجاست که این دمنوش بیشتر خواص و مضرات آب لیمو ترش و چای سبز را در خود جای ‌داده است. بنابراین شما پس از نوشیدن این چای یک بمب آنتی‌اکسیدان را به بدن خود تزریق می‌کنید.

کلام آخر

یکی از ساده‌ترین راه‌های بهره‌مندی از خواص چای سبز و لیموترش آماده‌سازی دمنوش آن است. طبع این نوشیدنی به شما این فرصت را می‌دهد که دمنوش چای سبز و لیموترش را به‌صورت سرد یا گرم سرو کنید. به همین جهت این نوشیدنی یک دمنوش مناسب برای تمامی فصول است.

آشنایی با طرز تهیه دمنوش چای سبز و لیمو، دانستن موارد مصرف، محدودیت‌ها و طبع آن به شما کمک می‌کند تا انتخاب درست و کاملی برای صرف این نوشیدنی داشته باشید.

سؤالات متداول

طبع دمنوش چای سبز و لیمو چیست؟

ترکیب چای سبز و لیموترش در این نوشیدنی سبب شده تا این چای دارای طبعی معتدل باشد. از سوی دیگر خاصیت تقویت‌کنندگی و خنک‌کنندگی از خاصیت‌های اصلی این دمنوش است.

دمنوش چای سبز و لیمو را با چه شیرین‌کننده‌هایی می‌توان مصرف کرد؟

دمنوش چای سبز و لیموترش را می‌توان با عسل، شکر، نبات، خرما یا قند میل کرد. مصرف هر گونه شیرین‌کننده با این دمنوش کاملاً اختیاری است و به ذائقه شما بر می‌گردد.

چه کسانی نباید دمنوش چای سبز و لیموترش بخورند؟

افراد حساس به کافئین، کسانی که مشکل معده دارند، افرادی که به سندرم روده تحریک‌پذیر مبتلا هستند، بیماران کلیوی و کسانی که دچار اختلال خواب هستند بهتر است که پس از مشورت با پزشک از دمنوش چای سبز و لیمو استفاده کنند.

نظر خود را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

alis