فواید خوردن قهوه در شب

نوشیدن یک فنجان قهوه بعد از چند ساعت کار خسته کننده یا بعد از شام می‌تواند بسیار وسوسه‌انگیز باشد. هر چند درباره فواید خوردن قهوه در شب هنوز بحث وجود دارد و میزان بالای کافئین قهوه بسیاری از افراد را قانع کرده که نباید از عصر به بعد این نوشیدنی جذاب را بنوشند.

آنتونی دی‌مارینو، متخصص تغذیه، درباره این موضوع می‌گوید: “همه چیز بستگی به حساسیت شما به کافئین دارد.” برخی افراد می‌توانند یک فنجان قهوه در شب بنوشند و چند ساعت بعد به راحتی بخوابند. اما افرادی که حساسیت بیشتری به کافئین دارند، ممکن است تمام شب بیدار بمانند و حتی نتوانند چند ثانیه‌ای پلک روی هم بگذارند. به همین دلیل، باید گفت که نوشیدن قهوه در شب ممکن است به خواب شما آسیب بزند، ولی در برخی موارد می‌تواند مفید هم باشد. در ادامه این مقاله از بلاگ عالیس درباره فواید خوردن قهوه در شب و بهترین زمان مصرف قهوه صحبت می‌کنیم.

بهترین زمان مصرف قهوه

بهترین زمان مصرف قهوه

آنتونی دی‌مارینو، متخصص تغذیه، اطمینان می‌دهد که زمان‌بندی کاملا مشخصی برای نوشیدن قهوه وجود ندارد، بلکه، مهم این است که چه زمانی برای شما و روال زندگی‌تان مناسب‌تر است! با این حال، قهوه حاوی مقدار زیادی کافئین است. کافئین یک محرک است و نوشیدن قهوه اول صبح به بیدار شدن شما کمک می‌کند. در مقاله کدام قهوه کافئین بیشتری دارد، درباره این موضوع بیشتر بخوانید.

کورتیزول که به عنوان هورمون استرس نیز شناخته می‌شود، ماده‌ای است که بدن در واکنش به خطر ترشح می‌کند. این هورمون صبح‌ها به طور طبیعی ترشح می‌شود تا شما را بیدار و هوشیار کند. کورتیزول با افزایش سطح گلوکز در خون، انرژی لازم برای شروع روز را فراهم می‌کند. این امر به خصوص بعد از خواب شبانه که سطح قند خون کاهش یافته است، بسیار مهم است. نوشیدن قهوه کافئین‌دار صبحگاهی می‌تواند تولید کورتیزول را افزایش دهد که برای برخی افراد مفید و برای برخی دیگر ممکن است باعث اضطراب و تحریک‌پذیری شود. حساسیت به کافئین در هر فرد متفاوت است، به همین دلیل نباید از شنیدن فواید خوردن قهوه در شب تعجب کرد!

در نهایت، هیچ شواهد علمی برای بهترین زمان مصرف قهوه وجود ندارد، اما نوشیدن یک فنجان قهوه بین ۹:۳۰ تا ۱۱ صبح می‌تواند بیشترین فواید را داشته باشد. در این زمان، سطح کورتیزول کاهش می‌یابد و اثر کافئین بیشتر خواهد بود.

5 فایده نوشیدن قهوه در شب

5 فایده نوشیدن قهوه در شب

نوشیدن قهوه در اواخر شب چندان کار عاقلانه‌ای به نظر نمی‌رسد، مگر اینکه شیفت شب کار کنید و بخواهید ساعت‌های زیادی در نیمه‌های شب فعال بمانید. در نظر داشته باشید که حدود 2 تا 10 ساعت طول می‌کشد که نیمی از کافئین قهوه از بدن شما خارج شود! با این حال، نوشیدن قهوه در شب، برخلاف باور عموم، فوایدی نیز برای بدن دارد. در زیر 5 فایده خوردن قهوه در شب را می‌بینید:

افزایش هوشیاری و بهبود حافظه

نوشیدن قهوه در شب می‌تواند باعث افزایش هوشیاری، بهبود حافظه و افزایش انگیزه شود. کافئین موجود در قهوه مستقیما بر گیرنده‌های خاصی در مغز تأثیر می‌گذارد و به شما کمک می‌کند که برای مطالعه یا کار در شب تمرکز بیشتری داشته باشید. مقاله بهترین زمان خوردن قهوه برای بیدار ماندن را برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد حتما بخوانید.

بهبود خلق و خو

قهوه حاوی کافئین است که گیرنده‌های دوپامین در مغز را فعال می‌کند. دوپامین یکی از انتقال دهنده‌های عصبی مهم است که باعث ایجاد حس خوب در انسان می‌شود. نوشیدن منظم قهوه می‌تواند از کاهش سطح دوپامین جلوگیری کرده و به بهبود خلق و خو کمک کند.

کاهش خواب آلودگی در شب

سبک زندگی امروز باعث شده که افراد نیاز داشته باشند که تا پاسی از شب بیدار بمانند. در مقایسه با چای و نوشابه، قهوه مقدار بیشتری کافئین دارد. این ویژگی، نوشیدن قهوه در شب را به گزینه‌ای مناسب برای کسانی که به دنبال مقدار متعادلی از کافئین برای بیدار ماندن هستند، تبدیل کرده است.

کاهش افسردگی

قهوه یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌هایی است که می‌توانید مصرف کنید. مطالعات نشان داده‌اند که افرادی که روزانه ۳ فنجان یا بیشتر قهوه می‌نوشند، 50 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به افسردگی یا خودکشی هستند. این به دلیل وجود آنتی‌اکسیدان‌های فراوان در قهوه است.

مقابله با دیابت نوع 2

کافئین موجود در قهوه به سوزاندن کالری بیشتر کمک می‌کند. همچنین، مصرف منظم قهوه با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است. نوشیدن یک فنجان قهوه کوچک در شب می‌تواند به کاهش خطر دیابت کمک کند.

این فواید نشان می‌دهند که نوشیدن قهوه در شب می‌تواند مزایای زیادی داشته باشد. اگر تصمیم به نوشیدن قهوه در شب گرفته‌اید، حتما از قهوه‌های با‌کیفیت مصرف کنید. در مقاله تشخیص قهوه خوب از بد درباره این موضوع مفصل صحبت شده است. فقط این نکته را نیز در نظر داشته باشید که بعضی از افراد دارای ژن خاصی هستند که کافئین را سریع‌تر از افراد دیگر تجزیه می‌کنند. اگر می‌توانید ساعت ۱۰ شب دو شات اسپرسو بخورید و به راحتی بخوابید، احتمال دارد که شما هم این ژن را در بدنتان داشته باشید.

کلام آخر

نوشیدن قهوه در شب می‌تواند فواید بسیاری از جمله افزایش هوشیاری و بهبود هضم غذا داشته باشد. با این حال، حساسیت به کافئین و زمان مصرف قهوه نقش مهمی در تأثیرات آن بر خواب شما دارد. اگر تصمیم دارید شبانه قهوه بنوشید، بهتر است تأثیرات آن را بر بدن خود بررسی کنید و بهترین زمان مصرف قهوه، بدون اینکه خواب آرام خود را از دست بدهید، پیدا کنید. همیشه به یاد داشته باشید که رعایت اعتدال کلید اصلی در بهره‌گیری از مزایای قهوه است.

سوالات متداول

آیا نوشیدن قهوه در شب می‌تواند بر کیفیت خواب تأثیر بگذارد؟

بله، نوشیدن قهوه در شب می‌تواند بر کیفیت خواب تأثیر بگذارد. کافئین یک محرک است که می‌تواند سیستم عصبی مرکزی را فعال کند و موجب بیداری و کاهش کیفیت خواب شود.

فواید خوردن قهوه در صبح چیست؟

نوشیدن یک فنجان قهوه در صبح می‌تواند فوایدی مانند افزایش سطح انرژی و هوشیاری، بهبود تمرکز و عملکرد ذهنی و کاهش خطر برخی بیماری‌ها مانند دیابت نوع ۲ را به همراه داشته باشد.

بهترین زمان خوردن قهوه برای لاغری چیست؟

برخلاف عموم و تبلیغ شبکه‌های اجتماعی، قهوه خواص جادویی برای کاهش وزن یا لاغری ندارد، اما قهوه می تواند جایگزین خوبی برای نوشیدنی های پرکالری باشد.

نظر خود را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

alis