مضرات آب کرفس

سال‌ها پیش، همه بر این باور بودند که مصرف آب کرفس می‌تواند موجب لاغری و رسیدن به اندام دلخواه شود. همه از یک تبلیغ رسانه‌ای آغاز شد و چند سلبریتی معروف نیز ادعا کردند که توانسته‌اند با  نوشیدن آب کرفس، زیبایی ازدست‌رفته خود را به دست آورند. از همان تب‌وتاب مصرف این نوشیدنی بالا گرفت و این ماجرا همچنان ادامه دارد.

هرچند که نوشیدن آب کرفس می‌تواند مزایای را همچون کاهش التهاب، بهبود گوارش، کاهش فشارخون یا کمک به لاغری و کاهش وزن به همراه داشته باشد، اما قطعاً مضراتی را نیز به همراه دارد. در این مطلب از مجله عالیس می‌خواهیم نگاهی به مضرات آب کرفس داشته باشیم و ببینیم که در صورت مصرف بی‌رویه این نوشیدنی، چه بر سر سلامت ما می‌آید.

چرا آب کرفس می‌تواند مضر باشد؟

چرا آب کرفس می‌تواند مضر باشد؟

در اینکه کرفس دارای ترکیبات شیمیایی مفید برای بدن است، هیچ شک و شبهه‌ای وجود ندارد. تحقیقات بسیاری وجود دارند که نشان می‌دهند ترکیبات شیمیایی موجود در این خوراکی، می‌تواند به سلامت بدن کمک کند. اما موضوع مهمی که در این میان باید به آن توجه داشت، این است که دانشمندان هنوز نمی‌دانند دوز بهینه از این ترکیبات شیمیایی چقدر است.

زمانی که آب کرفس را می‌گیریم، در حقیقت در حال افزایش غلظت آن هستیم؛ به دنبال این کار، بدیهی است که غلظت مواد شیمیایی موجود در آن نیز افزایش پیدا می‌کند. ازآنجایی‌که هنوز تحقیقات کافی در این زمینه انجام نگرفته است، متخصصان هنوز نمی‌دانند که مقدار بی‌خطر و سالم از ترکیبات شیمیایی موجود در آب کرفس چقدر است.

علاوه بر ترکیبات شیمیایی مفید در آب کرفس، باید بدانید که تعدادی ترکیبات سمی نیز در آن وجود دارد. فورانوکومارین‌ها و همچنین پسورالن‌ها، از جمله ترکیبات شیمیایی خطرناک در آب کرفس به شمار می‌روند. ورود بی‌رویه این ترکیبات به بدن، می‌تواند مشکلات پوستی و همچنین آسیب‌های کبدی برای افراد به همراه داشته باشد.

همچنین این نوشیدنی دارای مقادیر زیادی از ویتامین کا است که مصرف آن می‌تواند منجر به ایجاد تداخل با انواع داروهای رقیق‌کننده خون شود. در نهایت، بسیاری از مزارع پرورش کرفس نیز از انواع آفت‌کش‌ها و کودهای شیمیایی استفاده می‌کنند که ورود آن‌ها به بدن نیز می‌تواند مشکلاتی را برای سلامتی به همراه داشته باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر، توصیه می‌کنیم که خواص و مضرات آب یخ را نیز در بلاگ عالیس مطالعه کنید.

مضرات آب کرفس چیست؟

در بخش قبلی نیم‌نگاهی به مضرات آب کرفس داشتیم و دیدیم که چه چیز باعث می‌شود این نوشیدنی برای سلامتی مضر باشد. اجازه دهید که در این بخش، نگاه دقیق‌تری به عوارض جانبی آب کرفس داشته باشیم و هر یک از آن‌ها را تک‌تک بررسی کنیم. از جمله مهم‌ترین خطرات آب کرفس برای سلامتی باید به موارد زیر اشاره کنیم:

1.    واکنش‌های آلرژيک

برخی از افراد ممکن است به کرفس و نوشیدنی آن حساسیت داشته باشند. از جمله علائم واکنش آلرژيک به کرفس می‌توان خارش، ورم یا مشکل در تنفس را مثال زد. تحقیقات نشان داده‌اند که حتی اگر کرفس را پیش از مصرف بپزیم، باز هم می‌تواند واکنش‌های آلرژیک برای افراد به همراه داشته باشد.

2.    مشکلات گوارشی

مطالعات نشان می‌دهد که مصرف زیاد نوشیدنی کرفس می‌تواند منجر به بروز مشکلات گوارشی در برخی از افراد شود. رفلاکس، نفخ، افزایش گاز معده و همچنین اسهال، از جمله مشکلات گوارشی ناشی از مصرف آب کرفس هستند. نشاسته موجود در کرفس می‌تواند افزایش تخمیر در معده و روده شده و موارد مذکور را برای فرد به دنبال داشته باشد.

3.    حساسیت پوستی

از دیگر مضرات آب کرفس می‌تواند به حساسیت‌های پوستی نیز اشاره کرد. همان‌طور که در بخش‌های قبلی نیز به آن اشاره کردیم، کرفس حاوی ترکیبی شیمیایی به اسم پسورالن است. ورود این ترکیب به بدن می‌تواند حساسیت پوست را نسبت به نور خورشید بسیار زیاد کند و همچنین در برخی از افراد، منجر به بثورات یا راش پوستی شود.

4.    مشکلات کلیوی

علاوه بر مشکلات کبدی، مصرف زیاد آب کرفس می‌تواند مشکلات کلیوی نیز به همراه داشته باشد. از دیگر ترکیبات شیمیایی موجود در کرفس می‌توان به اکسالات اشاره کرد. ورود این ترکیب شیمیایی به بدن می‌تواند بروز سنگ کلیه را به همراه داشته باشد. همچنین در طولانی‌مدت فرد ممکن است دچار نارسایی کلیوی نیز بشود.

5.    افزایش اشتها

از جمله تبلیغاتی که درباره آب کرفس انجام می‌شود، این است که این نوشیدنی می‌تواند به کاهش اشتها و لاغری شما کمک کند. این باور اشتباه است و در اصل این نوشیدنی نتیجه‌ای عکس دارد. مقدار فیبر موجود در آب کرفس بسیار اندک است و همین باعث می‌شود که این نوشیدنی خیلی سریع هضم شود. پس از مدت کوتاهی از نوشیدن آب کرفس، دوباره گرسنه خواهید شد و بیشتر خواهید خورد؛ در نتیجه دچار افزایش وزن خواهید شد.

مقدار مصرف مجاز آب کرفس در طول روز چقدر است؟

هرچند که در این باب هنوز تحقیقات کامل و دقیقی انجام نگرفته است، اما متخصصان مقدار مصرف مجازی را برای این نوشیدنی تعیین کرده‌اند. لازم است بدانید که بسته به سن، جنسیت، وزن، سن و البته سطح تحمل بدن، برای هر فرد ممکن است مقدار متفاوتی را بتوان به‌عنوان مقدار مجاز اعلام کرد.

به‌طورکلی، میزان مصرف مجاز آب کرفس در طول روز، حدود  پیمانه تا حداکثر 1 پیمانه است. اگر بدن شما با این میزان واکنش خاصی نشان نداد و دچار عوارض آب کرفس نشد، می‌توانید مقدار آن را به‌مرور و به میزان کم، افزایش دهید؛ اما حواستان باشد که این کار از نظر علم پزشکی چندان توصیه نمی‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر، توصیه می‌کنیم که مضرات دمنوش گل محمدی و مقدار مصرف مجاز آن را در بلاگ عالیس مطالعه کنید.

نکات مهم در زمان نوشیدن آب کرفس

نکات مهم در زمان نوشیدن آب کرفس

اکنون که از مضرات آب کرفس آگاهی پیدا کرده‌ایم، بد نیست که نگاهی به نکات مهم تهیه آب کرفس و نوشیدن آن داشته باشیم. همان‌طور که پیش‌تر نیز به آن اشاره کردیم، مصرف این نوشیدنی در مقادیر مجاز می‌تواند برای سلامت مفید باشد و خواص عمده‌ای را برای افراد به همراه داشته باشد.

از جمله مهم‌ترین نکات نوشیدن آب کرفس باید موارد زیر را نام برد:

  • سعی کنید که فقط از کرفس ارگانیک استفاده کنید، باقی انواع کرفس ممکن است حاوی آفت‌کش یا کودهای شیمیایی باشند.
  • قبل از تهیه آب کرفس آن را به‌خوبی بشویید؛ اجازه ندهید که هیچ‌گونه حشره یا گل‌ولای داخل ساقه‌های آن باقی بماند.
  • قبل از تهیه آب کرفس، برگ‌های آن را جدا کنید و تنها از ساقه‌های کرفس برای تهیه نوشیدنی استفاده کنید.
  • آب کرفس را بلافاصله بعد از تهیه آن بنوشید؛ در غیر این صورت تنها چند ساعت داخل ظرف دربسته، داخل یخچال نگهداری کنید.
  • برای بهبود مزه و همچنین خواص این نوشیدنی، می‌توانید میوه‌های دیگری را نیز مانند سیب، به آن اضافه کنید.
  • برای جلوگیری از رشد باکتری‌های مضر، دستگاه آب‌گیری را به‌خوبی تمیز و خشک کنید.

کلام آخر

در این مطلب از مجله عالیس برای شما از مضرات آب کرفس صحبت کردیم. هرچند که تبلیغات زیادی دررابطه‌با فواید آب کرفس وجود دارد، اما مصرف زیاد این نوشیدنی می‌تواند خطراتی را برای سلامت به همراه داشته باشد. برخی از ترکیبات شیمیایی موجود در این نوشیدنی می‌توانند مشکلاتی را از جمله آسیب‌های کبدی و کلیوی، واکنش‌های آلرژیک، افزایش بی‌رویه اشتها یا حتی حساسیت‌های پوستی به همراه داشته باشند. آیا شما تابه‌حال دچار آسیب‌های ناشی از مضرات آب کرفس شده‌اید؟ تجربه خود را در این مورد با ما نیز به اشتراک بگذارید.

سؤالات متداول

آیا می‌توان در خانه آب کرفس تهیه کرد؟

بله؛ این نوشیدنی را می‌توان با رعایت برخی از نکات مراقبتی، در خانه نیز تهیه کرد. تهیه آب کرفس در خانه مزایای بیشتری نسبت به خرید آن دارد.

آیا آب کرفس واقعاً موجب لاغری می‌شود؟

خیر. آب کرفس گوارش را سرعت بخشیده و معده را خالی می‌کند؛ به همین دلیل فرد بیشتر گرسنه شده و بیشتر غذا می‌خورد. در نتیجه لاغری میسر نمی‌شود.

میزان کالری موجود در آب کرفس چقدر است؟

میزان کالری موجود در هر 1 پیمانه از آب کرفس، 14 کیلوکالری است. به همین دلیل مصرف زیاد آن چندان تغییری در کالری دریافتی شما در طول روز ایجاد نخواهد کرد.

نظر خود را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

alis