مضرات نوشیدنی ویتامین سی

یکی از مهم‌ترین ویتامین‌هایی که بدن ما برای حفظ سلامتی به آن نیاز دارد، ویتامین C یا همان ویتامین ث است. گفته می‌شود که مصرف روزانه این ویتامین می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. درست به همین دلیل است که در زمان ابتلا به بیماری، توصیه پزشکان همیشه بر آن است که از این ویتامین یا نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های حاوی آن استفاده کنیم.

مانند هر خوراکی دیگر، مصرف زیاد ویتامین سی نیز ممکن است مضرات و عوارض خاصی را برای بدن ما به همراه داشته باشد. مضرات ویتامین سی معمولاً برای کسی شناخته‌شده نیست و خیلی از افراد از آن اطلاعات دقیق ندارد. در این مطلب از مجله عالیس، می‌خواهیم نگاهی به مضرات و عوارض ویتامین سی داشته باشیم؛ پس با ما همراه باشید.

ویتامین سی برای چه چیزی خوب است؟

ویتامین سی برای چه چیزی خوب است؟

چه در طب سنتی و چه در علم مدرن پزشکی، برای ویتامین سی خواص بسیاری ذکر شده است. قبل از آنکه بخواهیم به سراغ مضرات نوشیدنی ویتامین سی برویم، بد نیست که ابتدا نگاهی به خواص آن برای سلامتی داشته باشیم. از جمله مهم‌ترین خواص نوشیدنی ویتامین سی یا دیگر خوراکی‌های حاوی آن، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • بهبود علائم سرماخوردگی و آنفولانزا
  • کاهش سطح رادیکال‌های آزاد در بدن
  • کمک به جذب مواد معدنی به‌خصوص آهن
  • کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌هایی مانند نقرس
  • کمک به پیشگیری و همچنین درمان سرطان
  • کاهش احتمالاً بروز سکته مغزی در افراد
  • کمک به سلامت پوست و همچنین کلاژن‌سازی

باید توجه داشته باشید که موارد از خواص ویتامین سی، هنوز به‌صورت دقیق توسط محققان اثبات نشده‌ است. برای قطعی پنداشتن این خواص، همچنان به تحقیقات بیشتری نیاز است. تنها موردی که از خواص نوشیدنی ویتامین سی به اثبات رسیده است و قطعیت دارد، تأمین ویتامین موردنیاز بدن است.

آیا ویتامین سی برای سلامتی مضر است؟

پیش از هر چیز، باید این موضوع را بدانید که ویتامین سی، از جمله ویتامین‌های محلول در آب است. این موضوع به آن معناست که ویتامین سی در بدن ما ذخیره نمی‌شود و بدن مقدار غیرضروری آن را دفع می‌کند. برخلاف ویتامین‌های محلول در چربی که در بافت‌های بدن باقی می‌مانند، ویتامین سی معمولاً توسط مایعات بدن از بافت‌ها خارج شده و در نهایت توسط ادرار، به‌طورکلی از بدن بیرون می‌رود.

از‌آنجایی‌که ویتامین سی در بدن ذخیره نمی‌شود، بسیار ضروری است که مقدار موردنیاز بدن را در طول روز به شکل‌های مختلف تأمین کنیم. مصرف نوشیدنی ویتامین سی یا خوراکی‌های دیگر مانند میوه‌ها، می‌تواند یک راهکار مناسب برای این موضوع باشد.

از این گفته‌ها، می‌توان چنین برداشت کرد که حتی مقادیر بالای مصرف ویتامین سی در طول روز نیز نمي‌تواند منجر به بروز عوارض جانبی خاصی شود. به همین دلیل، چندان جای نگرانی بابت این موضوع وجود ندارد. البته در این میان باید توجه داشته باشید که مصرف زیاد نوشیدنی‌ها یا دیگر خوراکی‌های حاوی این ویتامین به‌صورت یکجا و هم‌زمان، می‌تواند عوارض خاصی را برای سلامتی شما به همراه داشته باشد.

مضرات مصرف زیاد ویتامین سی چیست؟

از جمله رایج‌ترین و معمول‌ترین عوارضی که مصرف زیاد نوشیدنی ویتامین سی می‌تواند به همراه داشته باشد، باید به اسهال، حالت تهوع، گرفتگی عضلات شکمی و همچنین سایر مشکلات گوارشی اشاره کنیم. همچنین سوزش سر دل و سردرد نیز می‌تواند از دیگر عوارض ناشی از مصرف زیاد ویتامین سی باشد. اگر در طول روز بیش از اندازه ویتامین ث مصرف کنید، بدون شک ممکن است بعد از چند ساعت این موارد را تجربه کنید.

مصرف بیشتر از 2000 میلی‌گرم ویتامین سی در طول روز، می‌تواند منجر به اسهال شدید شده و همچنین احتمال بروز سنگ کلیه را تا حد بسیار زیادی افزایش دهد. افرادی که پیش‌تر به سنگ کلیه مبتلا شده‌اند حتی با مصرف بیشتر از 1000 میلی‌گرم در طول روز نیز ممکن است دوباره به این بیماری و عوارض سخت ناشی از آن دچار شوند.

در نهایت، باید بدانید که مصرف ویتامین سی به‌صورت جلدی نیز می‌تواند عوارضی به دنبال داشته باشد. هرچند که برای اکثر افراد معمولاً خطری به همراه ندارد، اما گاهی مصرف لوازم آرایشی حاوی ویتامین سی بر روی پوست، ممکن است منجر به تحریک و التهاب یا سوزن‌سوزن‌شدن پوست شما بشود.

مقدار مجاز مصرف ویتامین سی چیست؟

مقدار مجاز مصرف ویتامین سی چیست؟

بسیار مهم است که برای جلوگیری از مضرات نوشیدنی ویتامین سی، از مقدار مجاز مصرف این ویتامین در طول روز اطلاع داشته باشید. مطابق با نتایج اعلام‌شده توسط محققان، مقدار موردنیاز بدن مصرف ویتامین سی در هر فرد و در هر بازه سنی متفاوت است؛ برای مثال:

  • برای مردان بزرگسال، مقدار موردنیاز مصرف در طول روز تنها 90 میلی‌گرم است.
  • برای بانوان بزرگسال، مقدار موردنیاز مصرف در طول روز تنها 75 میلی‌گرم است.
  • برای بانوانی شیرده یا باردار نیز مقدار مصرف موردنیاز در طول روز، 120 میلی‌گرم است.

برای استفاده از ویتامین سی به‌صورت خارجی و جلدی، مقدار مصرف مجاز اندکی متفاوت است. پزشکان بر این باور هستند که مقدار مجاز استعمال ویتامین سی بر روی پوست در طول روز، حدود 2000 میلی‌گرم است. بیشتر از این مقدار می‌تواند برای پوست و همچنین سلامت عمومی فرد، خطرات سنگینی را به همراه داشته باشد.

ویتامین سی با چه داروهایی تداخل دارد؟

هرچند که این موضوع هنوز به طور دقیق ثابت نشده است، اما برخی از پزشکان بر این باور هستند که مصرف ویتامین سی می‌تواند با برخی از داروها تداخل داشته باشد. از جمله موارد تداخل دارویی نوشیدنی ویتامین سی، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • مصرف ویتامین سی می‌تواند میزان جذب آلومینیوم را توسط بدن افزایش دهد.
  • مصرف ویتامین سی می‌تواند از اثرگذاری شیمی‌درمانی بکاهد و روند درمان را طولانی کند.
  • مصرف ویتامین سی ممکن است موجب افزایش سطح استروژن در بدن شود، به همین دلیل می‌تواند در هورمون تراپی اختلال ایجاد کند.
  • مصرف ویتامین سی همچنین ممکن است با مهارکننده‌های پروتئازی نیز تداخل داشته باشد؛ نوشیدنی ویتامین سی می‌تواند از اثرگذاری این داروهای ضدویروس بکاهد.
  • مصرف ویتامین سی می‌تواند از اثرات داروهایی که حاوی استاتین و نیاسین هستند نیز بکاهد؛ افرادی که کلسترول دارند بهتر است ویتامین سی کمتری مصرف کنند.
  • همچنین ویتامین سی می‌تواند با برخی از داروهای مربوط به انعقاد خون و داروهای رقیق‌کننده مانند وارفارین نیز تداخل دارویی داشته باشد.

کلام آخر

در این مطلب از مجله عالیس برای شما از مضرات نوشیدنی ویتامین سی صحبت کردیم. هرچند که ویتامین سی از جمله ویتامین‌های محلول در آب است و مصرف زیاد آن مشکلات جدی برای بدن به همراه نخواهد داشت؛ اما مصرف زیاد آن به‌صورت یکجا، گاه می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

در این مطلب مهم‌ترین عوارض جانبی مصرف ویتامین سی را برای شما بازگو کردیم. امیدواریم که این مطلب به‌اندازه کافی برای شما مفید واقع شده باشد. آیا شما تابه‌حال با عوارض نوشیدنی ویتامین سی یا دیگر خوراکی‌های حاوی این ویتامین روبه‌رو شده‌اید؟ تجربیات خود را در این زمینه با ما نیز به اشتراک بگذارید.

سؤالات متداول

در طول روز حداکثر تا چه اندازه می‌توان ویتامین سی مصرف کرد؟

حداکثر میزان مصرف مجاز ویتامین سی در طول روز، بین 1800 تا 2000 میلی‌گرم است؛ بیشتر از این مقدار می‌تواند عوارض جدی به همراه داشته باشد.

حداکثر مقدار مصرف ویتامین سی در کودکان چقدر است؟

برای کودکان 1 تا 3 سال حداکثر 400 میلی‌گرم در طول روز، برای کودکان 4 تا 8 سال حداکثر 650 میلی‌گرم در طول روز و همچنین برای کودکان 9 تا 13 سال نیز حداکثر 1200 میلی‌گرم در طول روز مجاز است.

آیا نیازی به مصرف مکمل ویتامین سی در رژیم غذایی وجود دارد؟

خیر. پزشکان توصیه می‌کنند که از مصرف مکمل‌های ویتامین سی در طول روز خودداری کرده و به‌جای آن از میوه‌ها و خوراکی‌های طبیعی حاوی ویتامین سی استفاده کنید.

نظر خود را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

alis