چرا آب خیارشور سفید می شود؟

خیار شور مزه‌ای عالی و گزینه خوبی برای سرو در کنار انواع غذاهاست. انواع خیار شور بازاری را می‌توانید از سوپرمارکت‌ها بخرید؛ اما نوع خانگی آن طعم بهتری دارد. تهیه خیارشور در خانه کار سختی نیست؛ اما قلق و فوت‌وفن‌های خاص خود را دارد. یکی از مشکلات شایعی که برای خیار شور پیش می‌آید سفیدشدن آب آن است. در این‌گونه مواقع برای بسیاری از افراد این سؤال پیش می‌آید که آیا باید خیار شور را دور ریخت؟ یا علت سفیدشدن آب خیار شور چیست. در این مقاله در مورد این موضوع بیشتر صحبت خواهیم کرد.

علت سفیدشدن آب خیارشور

علت سفیدشدن آب خیارشور

سفیدشدن آب خیار شور علت‌های مختلفی دارد که مهم‌ترین آن کپک است. در این صورت حتماً باید خیار شور دور ریخته شود. تصور اشتباهی که وجود دارد این است که در این حالت اگر آب خیار شور عوض شود مشکل حل شده و می‌توان خیار شور را مصرف کرد؛ اما این درست نیست و باید کل خیار شور دور ریخته شود. یکی دیگر از عواملی که باعث سفیدشدن آب خیارشور می‌شود غیربهداشتی بودن مراحل و ظروف در تهیه خیار شور است. همچنین خیس بودن ظرف و مواد هنگام تهیه خیار شور هم می‌تواند عامل این موضوع باشد. محیطی که در آن خیارشور عمل می‌آید باید خنک باشد. اگر خیارشور را در محیط خیلی گرم قرار دهید هم ممکن است آب آن سفید شود.

روش تهیه خیارشور بهداشتی

در ادامه این مقاله به شما بهداشتی‌ترین روش برای تهیه خیارشور را آموزش خواهیم داد. اگر خیارشور را با این روش تهیه کنید دیگر آب آن سفید نشده و کپک هم نمی‌زند. علاوه‌برآن خیار شور شما هم ترد و خوشمزه خواهد شد.

مواد اولیه موردنیاز برای تهیه خیار شور

خیار ریز حدوداً ۱ کیلو
نخود چند عدد
فلفل تند ۱ عدد
نمک ۱ فنجان
آب ۲ لیوان
سرکه سفید ۱ لیوان
شوید به میزان کم
تخم گشنیز ۱ قاشق چای‌خوری
سیر ۲ حبه

روش تهیه خیارشور خانگی

برای تهیه خیار شور خانگی بسیار مهم است که ابتدا ظرف موردنظر را استریل کنید. به این منظور شیشه موردنظر را به مدت ۲۰ دقیقه داخل آب در حال جوش قرار دهید. سپس آن را خارج کرده و اجازه دهید خنک شده و خشک شود. حالا با یک دستمال‌کاغذی تمام سطح شیشه و در آن را خشک کنید. دقت کنید شیشه به‌هیچ‌عنوان مرطوب نباشد. حالا خیارها را هم خوب شسته و خشک کنید. خشک‌بودن تمام مواد مهم است. روی خیارها را با چاقو شیار بزنید. خیار و باقی مواد را لایه‌لایه روی‌هم بچینید. روی آخرین لایه را با شوید بپوشانید. آب را بجوشانید و نمک را داخل آن حل کنید. اجازه دهید کمی خنک شود. سپس سرکه و تخم گشنیز را به آن افزوده و روی خیارشورها بریزید. در آن را محکم ببندید و در جای خنک قرار دهید. بعد از گذشت حدوداً یک هفته خیار شور شما آماده است. نوش جان کنید.

کلام آخر

خیار شور یکی از خوراکی‌های موردعلاقه ما ایرانی‌هاست که هم در کنار غذا و هم به‌تنهایی می‌توان آن را به‌عنوان مزه مصرف کرد. انواع فله‌ای خیار شور در بازار وجود دارند که توجه به سلامت و بهداشتی بودن آن‌ها بسیار مهم است. سفیدشدن آب خیار شور یکی از نشانه‌هایی است که هنگام خرید خیار شور فله‌ای یا تهیه آن در منزل باید به آن دقت کنید. این موضوع می‌تواند نشانه‌ای از غیربهداشتی بودن خیارشور باشد.

سؤالات متداول

خیار شور فله‌ای بهتر است یا خانگی؟

بین این دو قطعاً خیارشور خانگی انتخاب بهتری است. شما می‌توانید به‌راحتی در منزل خیار شور تهیه کرده و ماه‌ها از آن استفاده کنید.

خیار شور کارخانه‌ای بهتر است یا فله‌ای؟

بسیاری از افراد فکر می‌کنند ترشی و خیار شور فله‌ای بهتر است؛ اما این تصور اشتباهی است. خیارشورهای فله‌ای ممکن است غیربهداشتی بوده و در محیط تمیز تهیه نشوند. درحالی‌که این نگرانی برای خیار شورهای کارخانه‌ای وجود ندارد. روی کارخانه‌ها نظارت وجود دارد درحالی‌که برای محصولات فله‌ای این موضوع صدق نمی‌کند؛ بنابراین سعی کنید خیار شور کارخانه‌ای را از مارک خوبی تهیه کرده یا خودتان آن را در منزل تهیه کنید.

آیا آب سفید خیار شور نشان‌دهنده کپک است؟

یکی از علت‌های سفید بودن آب خیار شور می‌تواند کپک باشد؛ اما همیشه این‌طور نیست و می‌تواند علت‌های دیگری هم داشته باشد.

نظر خود را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

alis