خواص و مضرات آب لیمو ترش

آب لیمو یکی از چاشنی‌های پرمصرف در آشپزی ایرانی است که در همه خانه‌ها یافت می‌شود و به شکل‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوشیدنی ترش را در طبخ غذاهای مختلف، در طعم‌سازی نوشیدنی‌ها، در تهیه کیک و دسر و حتی برای تولید محصولات بهداشتی استفاده می‌کنند. در این مطلب به توضیح خواص و مضرات آب لیمو ترش می‌پردازیم. اگر قصد مصرف چاشنی را دارید اما در مورد آن مردد هستید، تا انتهای این مطلب از مجله نوشیدنی عالیس همراه ما باشید.

ارزش غذایی آب لیمو ترش

ارزش غذایی آب لیمو ترش

آبلیمو، عصاره‌ای است که از میوه لیمو ترش گرفته می‌شود. این میوه نیز مانند دیگر مرکبات حاوی آب بسیاری است اما برخلاف مرکباتی مانند پرتقال یا نارنگی، مصرف شکل خام آن چندان رایج نیست و بیشتر به‌صورت آبمیوه استفاده می‌شود. در هر 100 گرم یا 100 میلی‌لیتر از آب لیمو ترش، چیزی حدود 39 تا 52 میلی‌گرم ویتامین سی وجود دارد که این مقدار نسبت به دیگر مرکبات چندین برابر است.

به‌علاوه مقدار 100 گرم از این نوشیدنی تنها 25 کالری انرژی دارد که مقدار چندانی نیست. همه این موارد باعث شده که آب لیمو ترش از نظر غذایی ارزش بالایی داشته باشد. در جدول زیر ارزش غذایی این میوه سرشار از ویتامین و مواد مغذی به‌طور خلاصه آورده شده است:

ماده مغذی مقدار ماده مغذی مقدار
ویتامین A 2.00 میکروگرم آهن 0.60 میلی گرم
ویتامین D 0.00 میکروگرم منیزیم 6.00 میلی گرم
ویتامین E 0.22 میلی گرم فسفر 18.00 میلی گرم
ویتامین K 0.60 میکروگرم پتاسیم 102.00 میلی گرم
ویتامین C 29.10 میلی گرم سدیم 2.00 میلی گرم
تیامین 0.03 میلی گرم روی 0.11 میلی گرم
ریبوفلاوین 0.02 میلی گرم مس 0.07 میلی گرم
نیاسین 0.20 میلی گرم منگنز 0.01 میلی گرم
کولین 5.10میلی گرم سلنیم 0.40 میکروگرم

 بیشتر بخوانید: آب لیمو چه خاصیتی دارد؟

خواص لیمو ترش

آب لیمو ترش طبعی سرد و خشک دارد و مصرف آن باید به اندازه باشد. اگر در مصرف این ماده خوراکی زیاده‌روی نشود، مشکل زیادی برای بدن ایجاد نکرده و می‌توان از خواص مختلف آن بهره برد. بررسی خواص و مضرات آب لیمو ترش را با چند مورد از خواص این ماده آغاز می‌کنیم.

سلامت دستگاه گوارش

به عنوان اولین خاصیت آب لیمو ترش می‌توان به بهبود و سلامت دستگاه گواش اشاره کرد. مصرف این ماده به هضم بهتر غذا کمک می‌کند و با هضم قندها و نشاسته‌ها، در عملکرد بهتر روده موثر است. به‌خصوص اگر آب لیمو حاوی پالپ باشد، تاثیر آن در عملکرد دستگاه گوارش دوچندان خواهد بود.

پیشگیری از اسکوربوت

اسکوربوت یکی از بیماری‌هایی است که کمبود ویتامین سی باعث بروز آن می‌شود. این بیماری علائمی مانند تاخیر در بهبودی زخم‌ها، درد مفاصل، التهاب یا خونریزی لثه، لکه‌های قرمز روی پوست، بی‌حالی و خستگی و… دارد.

همان‌طور که گفته شد، آب لیمو ترش حاوی مقدار زیادی ویتامین سی است، در نتیجه با مصرف آن می‌توان از شدت گرفتن این بیماری و ابتلا به آن جلوگیری کرد. به خصوص اگر نوع رژیمی این نوشیدنی، مانند لیموناد رژیمی را مصرف کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه لیموناد رژیمی

مفید برای قلب

با مصرف آب لیمو می‌توان از قلب محافظت کرد. ویتامین سی و مواد معدنی موجود در این نوشیدنی برای قلب مفید هستند و کلسترول خون را تا حد زیادی کاهش می‌دهند. علاوه بر آن فیبر موجود در این ماده نیز برای قلب مفید بوده و به حفظ سلامت و بهبود عملکرد آن کمک می‌کند. با مصرف آب لیمو ترش، می‌توان فشار خون را نیز مدیریت کرد که این موضوع هم در سلامت قلب تاثیر زیادی دارد.

مبارزه با سنگ کلیه

با مصرف آب لیمو ترش می‌توان از ابتلا به سنگ کلیه هم جلوگیری کرد و در صورت ابتلا به این بیماری نیز فرآیند درمان و رفع آن را سرعت بخشید. این ماده می‌تواند سنگ‌های کوچک را خرد و دفع کند و مصرف منظم آن، مانع ایجاد سنگ جدید در کلیه می‌شود.

کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی

در ادامه بررسی خواص و مضرات آب لیمو ترش، به یکی از خواص مهم این ماده یعنی کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی می‌رسیم. این خاصیت از فواید آب لیمو در صبح نیز است. افرادی که در معرض این بیماری، به خصوص نوع ایسکمیک آن که در زنان رایج‌تر بوده، هستند با مصرف آب لیمو ترش می‌توانند خطر ابتلا را تا حد زیادی کاهش دهند.

آب لیمو ترش و لاغری شکم

آب لیمو ترش و لاغری شکم

آب لیمو با وجود کالری کم، فیبر زیادی دارد که در لاغری موثر است. از طرفی با مصرف این ماده متابولیسم بدن نیز افزایش پیدا می‌کند که در کنار ایجاد حس سیری ناشی از مصرف سیر، تاثیر به‌سزایی در کاهش وزن و لاغری دارد. به خصوص اگر این ماده را با عسل ترکیب کرد و ابتدای صبح مصرف کرد، می‌توان از تاثیر معجزه‌آسای آن در لاغری استفاده کرد. با مطالعه مقاله فواید نوشیدن آبلیمو و عسل، اطلاعات مفیدتری در این زمینه کسب خواهید کرد.

درمان عفونت

یکی از فواید مصرف آب لیمو ترش به خصوص در فصل‌های سرد سال، درمان عفونت‌های داخلی و پیشگیری از عفونی شدن بدن است. عفونت‌های داخلی به ویژه زمانی که در اثر سرماخوردگی و… بروز می‌کنند، مشکلات زیادی برای بدن ایجاد خواهند کرد که مصرف آب لیمو ترش به بهبود آن‌ها کمک می‌کند.

پیشگیری از سرطان

ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در آب لیمو ترش خاصیت آنتی اکسیدانی در این ماده ایجاد می‌کنند و این خاصیت به سلامت سلول‌ها، تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از سرطان کمک می‌کند. این ماده به خصوص در پیشگیری از ابتلا به مشکلات کبد، ریه و… تاثیر به‌سزایی دارد.

خنثی‌سازی بوی بد دهان

دیگر موردی که در لیست خواص و مضرات آب لیمو ترش می‌توان به عنوان خاصیت این ماده معرفی کرد، خنثی کردن بوی بد دهان، به ویژه بعد از مصرف غذاهایی مانند ماهی یا سبزیجاتی مانند سیر است. مصرف آب لیمو ترش رقیق شده در ابتدای صبح همچنین باعث رفع خشکی دهان می‌شود و باکتری‌هایی که موجب ایجاد بوی بد در دهان می‌شوند را از بین می‌برد.

پاکسازی و تقویت کبد

آب لیمو ترش منبع آنتی‌اکسیدان است و این ماده نیز نقش به‌سزایی در سم‌زدایی و پاکسازی کبد دارد. این ماده همچنین در جلوگیری از ورود مواد سمی به داخل کبد هم تاثیر دارد. در صورتی که آب لیمو ترش را به مقدار کافی و منظم مصرف کنید، کبد شما سالم خواهد ماند و دیگر نیازی به مصرف داروهای شیمیایی برای درمان نخواهید داشت.

برای اطلاعات بیشتر در مورد کبد و موادی که برای حفظ سلامت و پاکسازی آن مفید هستند، مقاله نوشیدنی برای پاکسازی کبد را مطالعه کنید.

مضرات لیمو ترش

مضرات لیمو ترش

با وجود تمام خواص گفته شده برای لیمو ترش و آب لیمو، در صورتی که مصرف این ماده با زیاده‌روی همراه باشد، مشکلات زیادی برای بدن ایجاد خواهد کرد. در ادامه مضرات و عوارض مصرف بیش از اندازه این نوشیدنی را توضیح خواهیم داد.

پوسیدگی دندان

آب لیمو ترش با خاصیت آنتی اکسیدانی برای حفظ سلامت دهان و دندان مناسب است اما در صورت زیاده‌روی در مصرف این ماده، مواد اسیدی آن به مینای دندان آسیب‌ می‌زنند. مضرات و عوارض مصرف بیش از اندازه آب لیمو ترش، خاصیتی مشابه مصرف نوشابه‌های قندی دارد. جهت جلوگیری از بروز این مشکل توصیه می‌شود که بعد از مصرف آب لیمو، به‌ ویژه اگر خالص باشد، حتما دندان‌ها را مسواک زد.

تشدید مشکلات گوارشی

در ادامه مقاله خواص و مضرات آب لیمو ترش، در مورد مشکلات این ماده برای معده و سیستم گوارش صحبت خواهیم کرد. عوارض و مشکلات احتمالی آب لیمو ترش برای معده نیز در اثر خاصیت اسیدی لیمو ترش بروز می‌کنند.

در صورتی که به مشکلاتی مانند رفلاکس و بازگشت اسید معده دچار باشید و آب لیمو مصرف کنید، احتمال تحریک معده و تشدید مشکل وجود دارد. همچنین در صورتی که مبتلا به زخم معده باشید و آب لیمو ترش را به صورت خالص مصرف کنید، دچار سوزش و دردی شدید در ناحیه معده خواهید شد.

جایگزین خوب آب لیمو ترش برای جلوگیری از این مشکل، آب لیمو شیرین است. در مقاله طرز تهیه آب لیمو شیرین می‌توانید با چگونگی تهیه این نوشیدنی آشنا شوید.

عواض لیمو ترش برای مردان

اختلالات ادراری مانند سوزش و تکرر ادرار یکی از مشکلاتی است که زیاده‌روی در مصرف آب لیمو ترش برای مردان ایجاد می‌کند. مصرف آب لیمو ترش و آب گرم باعث افزایش ادرار می‌شود و در صورتی که در استفاده از این ترکیب  زیاده‌روی شود، بدن دچار کم آبی شده و با مشکلات زیادی مواجه می‌شود.

تحریک میگرن

آب لیمو ترش مانند دیگر مرکبات حاوی تیرامین است و این ماده در تحریک میگرن‌ و دردهای میگرنی تاثیر زیادی دارد. تیرامین همچنین باعث واکنش‌های آلرژیک در بدن می‌شود که این موضوع از عوارض مصرف بیش‌ از اندازه آب لیمو ترش نیز است.

چه کسانی نباید لیمو ترش بخورند؟

جهت حفظ سلامت بدن، مصرف آب لیمو ترش به برخی افراد توصیه نمی‌شود. افرادی که به ناراحتی‌های گوارشی مانند زخم معده دچار بوده، مبتلا به آسم یا تشنج هستند نباید آب لیمو ترش را به صورت خالص استفاده کنند. همچنین برخی داروهای خاص مانند مسدود کننده‌های کانال کلسیم با لیمو ترش تداخل داشته و در صورت مصرف آن‌ها نباید آب لیمو استفاده کرد.

بهترین زمان مصرف آب لیمو ترش

بهترین زمان مصرف آب لیمو ترش

در آخرین بخش از بررسی خواص و مضرات آب لیمو ترش در مورد بهترین زمان مصرف این ماده صحبت خواهیم کرد. پیش از آن می‌توانید به مقاله طرز تهیه آب لیمو مراجعه کنید تا با چگونگی تهیه بهترین نوع این نوشیدنی آشنا شوید. بهترین زمان مصرف آب لیمو بسته به اینکه با چه هدفی این ماده را مصرف کنید، متفاوت است.

بهترین زمان خوردن لیمو ترش برای کبد چرب

در صورتی که آب لیمو ترش را با هدف خنثی‌سازی عارضه‌های کبد، مانند درمان کبد چرب استفاده می‌کنید، بهتر است این کار را صبح انجام دهید. مصرف آب لیمو ترش در ابتدای صبح به فعالیت و عملکرد بهتر کبد کمک کرده و چربی‌های اضافه‌ای که در اثر غذاهای روز قبل در این اندام تجمع پیدا کرده‌اند را از بین می‌برد.

بهترین زمان مصرف لیمو ترش برای لاغری

در صورتی که با هدف لاغری آب لیمو ترش را مصرف می‌کنید، باید این کار را پیش از صبحانه و در حالت ناشتا یا قبل از وعده‌های غذایی انجام دهید. به منظور مصرف راحت‌تر و تاثیرگذاری بیشتر می‌توانید آب لیمو ترش را با کمی آب ولرم رقیق کنید. همچنین بعد از مصرف آب لیمو ترش باید کمی ورزش کنید تا تاثیر آن دوچندان شود.

کلام آخر

آب لیمو ترش یکی از فرآورده‌های سالم و پرخاصیت لیمو ترش است که اگر به درستی استفاده شود، خواص زیادی برای بدن دارد. تا حد امکان باید از مصرف این ماده به صورت خالص پرهیز کنید و آن را با کمی رقیق و استفاده کنید. همچنین برای استفاده از این ماده و بهره‌گیری از خواصی که دارد، باید از سازگاری آن با بدن خود اطمینان حاصل کنید. در این زمینه می‌توانید از راهنمایی‌های یک متخصص تغذیه استفاده کنید.

سوالات متداول

آب لیمو ترش چه خواصی دارد؟

کاهش بیماری‌های قلبی، پیشگیری از عفونی شدن بدن، کاهش مشکلات التهابی و کمک به فرآیند کاهش وزن از جمله خواص و مزایای مصرف آب لیمو ترش هستند.

عوارض مصرف آب لیمو ترش چیست؟

مصرف بیش از اندازه آب لیمو ترش مضرات مختلفی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به بی‌خوابی، مشکلات معده، تحریک میگرن، پوسیدگی دندان و… اشاره کرد.

آیا آب لیمو ترش باعث لاغری می‌شود؟

مصرف آب لیمو ترش به تنهایی تاثیری در لاغری و کاهش وزن ندارد. به عنوان یک منبع غنی از فیبر و ویتامین سی اما متابولیسم بدن را افزایش داده و با بهبود عملکرد دستگاه گوارش و هضم، به تسریع روند لاغری کمک می‌کند.

نظر خود را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

alis