خواص و مضرات آب یخ

در فصل‌های گرم سال هیچ نوشیدنی خنکی جای آب یخ را نمی‌گیرد. این نوشیدنی دمای بدن را متعادل کرده، عطش را کاهش می‌دهد و با خارج کردن گرما از بدن، احساس خوبی در ما ایجاد می‌کند. با این حال بیشتر متخصصان به عدم مصرف آب یخ حتی در گرم‌ترین روزهای سال تاکید دارند. مصرف آب یخ هم مانند هر چیز دیگری فواید و معایب مشخصی دارد که برای حفظ سلامت بدن باید به آن‌ها توجه کرد. در این مطلب در مورد خواص و مضرات آب یخ صحبت خواهیم کرد.

فواید آب یخ

فواید آب یخ

احتمالا برای شما هم پیش آمده که بعد از یک روز گرم و خسته‌کننده، قصد نوشیدن یک لیوان آب یخ را داشته باشید اما نگرانی از مضرات آن باعث شود خود را از این نوشیدن این نوشیدنی لذت‌بخش محروم کنید.

هر چند از زمان‌های قدیم به عدم مصرف آب یخ، به‌خصوص زمانی که معده خالی باشد تاکید شده است اما بد نیست بدانید که این نوشیدنی هم فواید خاص خود را دارد که در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره شده است.

فواید خوردن آب یخ برای کاهش وزن

از دیگر فواید مصرف آب یخ می‌توان به بالا بردن متابولیسم بدن و در نتیجه کاهش وزن سریع‌تر اشاره کرد. تحقیقات نشان‌دهنده این است که مصرف آب سرد باعث کالری‌سوزی بیشتری می‌شود زیرا پایین آمدن دمای بدن در اثر مصرف آب یخ باعث فعالیت بیشتر سلول‌ها و در نتیجه کالری‌سوزی بیشتر می‌شود. به جز آب یخ، نوشیدنی‌های دیگری نیز برای لاغری و کاهش وزن وجود دارند که عوارض آن‌ها نسبت به آب یخ کمتر است. با مطالعه مقاله نوشیدنی برای کاهش وزن با طرز تهیه آن‌ها آشنا خواهید شد.

هوشیاری و کاهش درد

معمولا زمانی که فرد در معرض بیهوشی قرار دارد با کمی آب سرد او را هوشیار می‌کنند. تکنیک استفاده از آب یخ به‌طور کل تاثیر زیادی در هوشیاری دارد و به کاهش احساس خواب‌آلودگی و ایجاد حس نشاط کمک می‌کند. طبق تحقیقات انجام شده، آب یخ با افزایش ترشح آدرنالین تاثیری مشابه کافئین در بدن دارد.

از طرفی سرما تسکین‌دهنده درد و التهاب است و آب یخ نیز تاثیری مشابه در بدن دارد. با مصرف آب یخ می‌توان دردهای داخلی را برای مدتی تسکین داد، این نوشیدنی به‌خصوص برای دندان‌درد ناشی از عفونت، بسیار مناسب است.

سم‌زدایی بدن

از دیگر خواص نوشیدن آب یخ می‌توان به سم‌زدایی بدن اشاره کرد. آب یخ با افزایش فعالیت سلول‌ها بدن را وادار می‌کند که سموم و مواد مضر را از طریق ادرار، تعریق و… خارج کند و در نتیجه یک پاکسازی اساسی در بدن رخ می‌دهد.

اگر از آن دسته افرادی هستید که آب خوردن برای شما مشکل است، می‌توانید ترکب آب یخ و میوه‌های مختلف را به صورت دتاکس واتر امتحان کنید تا ضمن بهره‌مندی از خواص میوه‌ها، از فواید آب یخ هم استفاده کنید. برای تهیه بهترین دتاکس‌ واترها می‌توانید به مقاله همه چیز درباره دتاکس واتر مراجعه کنید.

مضرات خوردن آب سرد

مضرات خوردن آب سرد

هر چند مصرف آب یخ، خواص مختلفی دارد اما نباید از مضرات این نوشیدنی هم غافل شد. اطلاع از خواص و مضرات آب یخ کمک می‌کند تا این نوشیدنی را به شکل متعادل استفاده کنید و با مصرف آن دچار مشکل نشوید. در ادامه چند مورد از مضرات آب یخ برای بدن را توضیح خواهیم داد.

مضرات آب سرد برای کلیه

آب سرد برای کلیه‌ها به شدت مضر است و باعث انقباض آن‌ها می‌شود و این موضوع نیز مشکلات کلیوی را افزایش می‌دهد. به‌خصوص برای افرادی که به سنگ کلیه مبتلا بوده و خروج سنگ از این اندام وابسته به عملکرد صحیح آن است، مصرف آب یخ توصیه نمی‌شود. البته در این مورد هم نحوه نوشیدن آب اهمیت زیادی دارد.

در صورتی که به نوشیدن آب یخ علاقه دارید اما نگران سلامتی خود هستید، می‌توانید از نوشیدنی‌های ترکیبی حاوی آب یخ استفاده کنید تا مضرات نوشیدن آب یخ را کاهش دهید. دیگر ترکیبات موجود در این نوشیدنی‌ها باعث کاهش مضرات و عوارض مصرف آب یخ می‌شوند. آب سم‌زدا یکی از این نوشیدنی‌ها و بسیار مناسب برای سلامت کلیه است. برای آشنایی با آب سم‌زدا و نحوه تهیه آن کافی است مطلب آب سم‌زدا چیست را مطالعه کنید.

ایجاد شوک در بدن

تحقیقات نشان‌دهنده این است که مصرف آب یخ، به‌خصوص بعد از فعالیت‌های بدنی سخت مانند ورزش‌های سنگین باعث ایجاد شوک در بدن می‌شود. آب یخ عروق خونی را منقبض می‌کند و بروز ناگهانی این اتفاق بعد از ورزش کردن که خون با شدت بیشتری در بدن جریان دارد، باعث افزایش خطر مشکلاتی مانند سکته قلبی می‌شود. برای جلوگیری از این مشکل باید از مصرف آب سرد پرهیز کرد و تا حد امکان آب هم‌دمای محیط را جایگزین آب یخ کرد.

ایجاد یبوست

از دیگر مشکلاتی که مصرف آب یخ باعث بروز آن می‌شود، یبوست است. سرما بدن را منبقض می‌کند و در صورتی که این سرما ناشی از مصرف آب یخ باشد، تمام اندام‌های داخلی به یکباره دچار این مشکل خواهند شد. انقباض روده‌ها یکی از مشکلات ناشی از مصرف آب یخ است که در صورت تکرار به یبوست منجر می‌شود. از طرفی آب یخ باعث سفت شدن غذای مصرفی شده و دفع آن را مشکل می‌سازد که این موضوع نیز در ابتلا به یبوست بی‌تاثیر نیست.

تحریک گلو

از دیگر عوارض مصرف آب یخ می‌توان به تحریک گلو، به‌خصوص در زمان سرماخوردگی اشاره کرد. مصرف آب یخ باعث تجمع مخاط در مجاری تنفسی شده و این موضوع باعث ایجاد حس گرفتگی در گلو می‌شود. به‌علاوه در بیمارانی که به گلودرد مبتلا هستند با انقباض عضلات گلو باعث تشدید این عارضه می‌شود. در صورت بروز چنین مشکلی می‌توانید از دمنوش یا معجون گلودرد استفاده کنید تا اثر آب یخ خنثی شود. با مطالعه مقاله طرز تهیه معجون برای گلودرد با چگونگی تهیه آن آشنا خواهید شد.

 عوارض آب سرد برای کبد

کبد محل سم‌زدایی بدن است و زمانی این‌کار را به درستی انجام می‌دهد که وضعیت داخلی بدن نرمال  و استاندارد باشد. نوشیدن آب یخ باعث افزایش ناگهانی آدرنالین، فعالیت بیشتر سلول‌ها و تاثیر در عملکرد بعضی اندام‌ها مثل روده می‌شود که همه این موارد در نهایت روی کبد تاثیر دارند.

از طرفی متخصصان طب سنتی معتقدند که بیماران مبتلا به کبد چرب نباید از آب سرد استفاده کنند زیرا سرمای آب باعث ایجاد شوک در چربی‌ها شده و پس از آن احتمال افزایش تعداد سلول‌های چربی در کبد بیشتر می‌شود.

ایجاد عارضه برای طحال

آب یخ برای طحال هم مضر است. نوشیدن آب سرد یا یخ به ویژه بعد از غذا باعث ایجاد خلط در بدن می‌شود و این عارضه نیز سیستم ایمنی را تحت تاثیر قرار داده و ضعیف می‌کند. به همین دلیل متخصصان تغذیه، به خصوص در طب سنتی توصیه می‌کنند که تا حد امکان از مصرف آب یخ همراه با غذا پرهیز شود.

کلام آخر

بیشتر ما با مضرات نوشیدن آب یخ آشنا هستیم اما زمانی که صحبت از خواص آن می‌شود، اطلاعات چندانی نداریم. در این مطلب چند مورد از مهم‌ترین خواص و مضرات آب یخ را معرفی کردیم. با وجود داشتن خواص مختلف، باز هم باید در مصرف آب به صورت سرد و یخ، تعادل را رعایت کرد تا در اثر انجام این کار مشکل خاصی برای بدن ایجاد نشود زیرا عوارض نوشیدن آب یخ نسبت به مزایای آن بیشتر هستند. اگر به این دست مطالب علاقه دارید، سایر مقالات مجله نوشیدنی عالیس را مطالعه کنید.

سوالات متداول

مصرف چند لیوان آب یخ در روز به چربی‌سوزی کمک می‌کند؟

نوشیدن حداقل 6 لیوان آب یخ در روز کمک می‌کند تا متابولیسم بدن افزایش پیدا کرده و از این طریق چربی‌سوزی نیز بیشتر شود.

بهترین زمان مصرف آب یخ چه موقع است؟

برای حفظ سلامت بدن بهتر است زمانی که معده خالی است آب سرد مصرف نکنید و در هوای گرم نیز از نوشیدن یکباره آب یخ در حجم زیاد خودداری کنید؛ به خصوص اگر مدت زمان زیادی از مصرف وعده غذایی می‌گذرد.

بهترین میوه‌ها برای تهیه دتاکس واتر با آب یخ کدامند؟

لیمو، خیار، سبزیجاتی مانند جعفری، سیب و… بهترین میوه‌ها برای ترکیب آب یخ و تهیه یک دتاکس واتر معجزه‌آسا هستند.

نظر خود را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

alis