آیا قهوه باعث چاقی می‌شود؟

محبوب‌ترین نوشیدنی در سرتاسر دنیا، بی‌شک قهوه است. روزانه میلیون‌ها نفر صبح خود را با این نوشیدنی دوست‌داشتنی آغاز می‌کنند و در طول روز نیز بارها آن را می‌نوشند. قهوه می‌تواند شما را هوشیارتر کند و همچنین انرژی شما را در مواقع لازم، افزایش بدهد. هرچند که برای مزایای قهوه می‌توان موارد بسیاری را مطرح کرد، اما این نوشیدنی گاه می‌تواند مضرات مختلفی را نیز برای سلامت ما به همراه داشته باشد.

یکی از مهم‌ترین شبهاتی که درباره قهوه وجود دارد، این است که آیا قهوه باعث چاقی می‌شود یا خیر. در این مقاله از بلاگ عالیس، می‌خواهیم نگاهی به همین موضوع داشته باشیم. در کنار هم خواص و فواید قهوه برای لاغری و همچنین چاقی را مرور خواهیم کرد. اگر شما نیز به اطلاعاتی در این زمینه نیاز دارید، مطلب امروز برای شما است.

آیا نوشیدن قهوه می‌تواند منجر به اضافه‌وزن شود؟

آیا نوشیدن قهوه می‌تواند منجر به اضافه‌وزن شود؟

اگر بخواهیم خیلی کلی به این سؤال پاسخ دهیم، باید در جواب بگوییم که همه چیز به نوع قهوه‌ای که می‌نوشید بستگی دارد. یک فنجان قهوه دمی ساده، بدون هیچ‌گونه افزودنی دیگر، حداکثر 5 کالری برای شما به همراه خواهد داشت. هراندازه که میزان افزودنی‌ های قهوه، مثلا میزان شکر یا شیر و خامه موجود در آن بیشتر شود، به همان اندازه نیز کالری شکر افزایش پیدا خواهد کرد و می‌تواند در نهایت منجر به اضافه‌وزن شود.

افرادی که عادت دارند قهوه خود را همراه با شکر مصرف می‌کنند، بیشتر از دیگران در معرض افزایش وزن ناخواسته قرار دارند. توصیه متخصصان در این زمینه آن است که مصرف قند و شکر همراه با قهوه را متوقف کنید. حتی کمترین میزان شکر همراه با قهوه، مثلاً در حد 1 قاشق چای‌خوری نیز می‌تواند احتمال افزایش وزن و چاقی را در افراد افزایش دهد.

هر نوع از نوشیدنی قهوه چه مقدار کالری دارد؟

با قهوه می‌توان صدها نوع نوشیدنی مختلف را تهیه کرد. در مقاله انواع نوشیدنی با قهوه در بلاگ عالیس، برای شما از محبوب‌ترین گزینه‌های موجود صحبت کرده‌ایم. همان‌طور که در بخش قبلی نیز به آن اشاره کردیم، بسته به طرز تهیه قهوه و همچنین افزودنی‌های موجود در ترکیبات آن، میزان کالری قهوه نیز می‌تواند متفاوت باشد.

با افزودن هر یک از ترکیبات زیر به قهوه، مقدار کالری مشخصی نیز به آن اضافه می‌شود:

  • شکر: هر 1 قاشق چای‌خوری معادل با 4 گرم برابر است با 16 کالری
  • سیروپ‌های طعم‌دهنده: هر پمپ از آن برابر است با 10 تا 20 کالری
  • خامه همزده: 2 قاشق غذاخوری معادل با 28 گرم برابر است با 73 کالری
  • خامه همزده پرچرب: 2 قاشق غذاخوری معادل با 30 گرم برابر است با 101 کالری
  • ترکیب شیر و خامه: 2 قاشق غذاخوری معادل با 30 گرم برابر است با 40 کالری
  • شیر کم‌چرب: 2 قاشق غذاخوری معادل با 31 گرم برابر است با 10 کالری

چطور از افزایش وزن با قهوه جلوگیری کنیم؟

چطور از افزایش وزن با قهوه جلوگیری کنیم؟

پاسخ به این سؤال بسیار ساده است. اگر می‌خواهید که از افزایش وزن با قهوه و چاقی ناشی از آن جلوگیری کنید، بهترین کار آن است که قهوه را به‌صورت ساده، بدون شکر یا هرگونه مواد افزودنی اضافه مصرف کنید. قهوه ساده نه‌تنها شما را چاق نخواهد کرد، بلکه می‌تواند از راه‌های مختلف به لاغری شما نیز کمک کند. در همین زمینه، بد نیست که سری به بلاگ عالیس بزنید و نگاهی به مقاله بهترین قهوه برای لاغری داشته باشید.

توصیه می‌شود که در زمان سفارش قهوه در کافی‌شاپ‌ها یا فروشگاه‌های دیگر، حتماً میزان کالری قهوه را بررسی کنید. وب‌سایت‌ها و همچنین اپلیکیشن‌های زیادی برای شمارش کالری مواد غذایی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. حواستان باشد که برخی از قهو‌ه‌های ترکیبی کافی‌شاپی ممکن است بیشتر از صدها کالری داشته باشند، به همین دلیل بهتر است که برای جلوگیری از چاقی ناشی از قهوه، از نوشیدن آن‌ها خودداری کنید.

به‌جای افزودنی‌های شیرین و پرکالری، در عوض می‌توانید قهوه را به این شکل نوش جان کنید:

  • اضافه‌کردن مقداری دارچین به قهوه
  • اضافه‌کردن شیر بادام یا شیر سویا
  • اضافه‌کردن شیرین‌کننده‌های بدون قند مانند استویا
  • اضافه‌کردن مقدار اندکی عصاره وانیل
  • اضافه‌کردن مقداری شکلات تلخ و غیره

قهوه چطور به لاغری ما کمک می‌کند؟

همان‌طور که پیش‌تر در بخش قبلی به آن اشاره کردیم، نوشیدن قهوه ساده نه‌تنها چاقی به همراه ندارد، بلکه می‌تواند باعث لاغری ما نیز بشود. به‌طورکلی کالری قهوه بسیار پایین است و نوشیدن هر تعداد فنجان از آن در طول روز، تفاوت چشمگیری در میزان کالری دریافتی روزانه نخواهد داشت؛ پس از این لحاظ نگرانی خاصی بابت آن وجود ندارد.

قهوه به دو شکل می‌تواند منجر به لاغری ما شود و کاهش وزن به همراه داشته باشد:

کاهش اشتها

نوشیدن قهوه پیش از وعده‌های غذایی، می‌تواند اشتهای ما را کاهش دهد. با نوشیدن قهوه می‌توان اشتهای کاذب را کنترل کرد و در نتیجه پرخوری ناشی از آن را نیز کاهش داد. مطالعات نشان داده است که نوشیدن قهوه قبل از غذا می‌تواند روی هورمون گرسنگی یا همان گرلین تأثیر گذاشته و سطح فعالیت این هورمون را در بدن کاهش دهد.

افزایش سوخت‌و‌ساز بدن

دومین کارکرد قهوه برای لاغری و کاهش وزن، افزایش متابولیسم یا همان سوخت‌وساز بدن است. هر فنجان قهوه به طور متوسط حدود 95 میلی‌گرم کافئین دارد؛ مصرف کافئین می‌تواند میزان سوخت کالری در سلول‌ها را افزایش دهد و در نتیجه از این راه نیز به کاهش وزن و لاغری کمک کند. بسیاری از فراورده‌های لاغری معمولا در ترکیبات خود کافیئن دارند.

نگاهی به مضرات نوشیدن قهوه زیاد

نگاهی به مضرات نوشیدن قهوه زیاد

هرچند که قهوه ساده می‌تواند لاغری را به همراه داشته باشد، اما نوشیدن زیاد آن نیز می‌تواند مضرات و خطراتی را برای سلامتی به وجود بیاورد. حال که درباره افزایش وزن با قهوه می‌دانیم، بد نیست که نگاهی اجمالی به دیگر مضرات قهوه برای بدن نیز داشته باشیم. از جمله متداول‌ترین آثار منفی این نوشیدنی باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • نوشیدن قهوه در شب می‌تواند الگوی خواب را بر هم ریخته و کیفیت خواب را کاهش دهد؛ این موضوع خود مشکلات ثانویه‌ای را به همراه خواهد داشت.
  • نوشیدن زیاد قهوه می‌تواند ترشح هورمون کورتیزول یا همان هورمون استرس را در بدن افزایش دهد. استرس زیاد نیز می‌تواند خود منجر به مشکلات دیگر شود.
  • افرادی که دچار بیماری‌های قلبی هستند معمولاً با نوشیدن قهوه دچار علائم شدیدترین مانند تپش قلب خواهند شد.
  • در صورت استفاده زیاد از قهوه، بدن نسبت به کافئین مقاوم شده و ممکن است به‌جای هوشیاری، خستگی بیشتر به همراه داشته باشد.
  • لرزش عضلات یا دست، از دیگر عوارض قهوه برای افرادی است که به نوشیدن آن چندان عادت ندارند.
  • همچنین گاه نوشیدن قهوه زیاد می‌تواند سردرد و سرگیجه را نیز برای فرد به همراه داشته باشد.

کلام آخر

در این مطلب از بلاگ عالیس برای شما از افزایش وزن ناشی از نوشیدن قهوه گفتیم. مصرف قهوه‌های بسیار شیرین و همراه با افزودنی‌های زیاد، می‌تواند کالری این نوشیدنی را تا حد زیادی بالا ببرد و در نهایت، منجر به چاقی ما شود. به همین دلیل توصیه می‌شود که قهوه را به‌صورت ساده یا با شیرین‌کننده‌های بدون قند مصرف کنیم. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد. آیا شما تابه‌حال دچار افزایش وزن با قهوه شده‌اید؟ تجربیات خود را در این زمینه با ما نیز به اشتراک بگذارید.

سؤالات متداول

آیا افزایش کورتیزول ناشی از نوشیدن قهوه می‌تواند منجر به چاقی شود؟

افزایش کورتیزول در بدن می‌تواند اشتها را افزایش داد و کاری کند که فرد مدام هوس چیزهای شیرین کند. این موضوع خود می‌تواند به‌مرور زمان منجر به چاقی شود.

آیا ورزش می‌تواند از چاقی ناشی از قهوه پیشگیری کند؟

بله. ورزش مداوم و همچنین افزایش فعالیت بدنی بعد از مصرف قهوه، می‌تواند تا حد زیادی از چاقی و افزایش وزن ناشی از این نوشیدنی جلوگیری کند.

آیا مصرف قهوه می‌تواند منجر به افزایش فشارخون شود؟

برخی از مطالعات نشان داده است که مصرف زیاد قهوه در طول روز، می‌تواند فشارخون افراد را افزایش دهد. به همین دلیل افرادی که بیماری قلبی دارند باید از آن پرهیز کنند.

نظر خود را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

alis