طرز تهیه نوشیدنی بلوبری

بلوبری در ایران با نام‌های زغال اخته آبی، سیاه گیله، تمشک آبی و توت آبی شناخته شده است. قرن‌ها بومیان آمریکا زغال اخته تازه را از جنگل‌های آمریکای شمالی جمع‌آوری می‌کردند.

برخی از گزارشات حاکی از آن است که این میوه در سال 1900 وارد آمریکا شده است و برخی از کشاورزان می‌گویند که اولین بار در سال 1950 دو فرد آمریکایی از وزارت کشاورزی ویکتوریا با نام‌های کارل کرون و رالف پروکتور بلوبری را پرورش دادند.

دو دهه بعد، شخصی از وزارت کشاورزی ویکتوریا به نام دیوید جونز موفق به کشت صحیح بلوبری شد. پس از آن بلوبری در بسیاری از کشورهای اروپایی نیز رواج پیدا کرد. به هر حال امروزه ایالت متحده آمریکا تولیدکننده اصلی بلوبری در جهان است.

سرخپوستان آمریکای شمالی سال‌ها از میوه بلوبری برای درمان بسیاری از بیماری‌ها، رنگ کردن لباس و طعم دادن به گوشت استفاده می‌کردند.

با پیشرفت صنعت غذا از بلوبری برای تهیه کنسرو، نوشیدنی و آبمیوه، خشکبار، مربا و انواع دسر استفاده ‌شد. جالب است بدانید که برگ و ریشه این گیاه را برای اهداف دارویی به کار می‌گیرند.

بلوبری دارای چه ترکیبات مغذی‌ای است که اینقدر مورد توجه متخصصان تغذیه قرار گرفته است؟ با ما همراه باشید تا در این مورد بیشتر بخوانید و طرز تهیه نوشیدنی بلوبری را با هم به اشتراک بگذاریم.

مواد مغذی بلوبری

مواد مغذی بلوبری

این میوه کوچک آبی رنگ، سرشار از مواد مغذی مانند فیبر، ویتامین کا، ویتامین ث، آهن و مقادیر زیادی منگنز است. بلوبری همچنین حاوی ترکیبی به نام رسوراترول است. رزوراترول یک فیتوالکسین با خاصیت ضد عفونت باکتریایی و ضد عفونت قارچی است و توسط گیاهان تولید می‌شود.

طی تحقیقات انجام شده در سال 1997 به این نتیجه رسیدند که رسوراترول دارای خواص ضد التهابی است. بلوبری نیز حاوی آنتوسیانین‌ها و رنگدانه‌های پلی فنولی با خواص آنتی‌اکسیدانی است که به کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها مانند انواع خاصی از سرطان‌ها کمک می‌کند.

جدول غذایی بلوبری

مواد مغذی جدول زیر برای هر 100 گرم از میوه بلوبری در نظر گرفته شده است:

کالری 57
بتائین 0.2 میلی گرم
کولین 6.0 میلی گرم
فولات 6.00 میکروگرم
نیاسین 0.418 میلی گرم
پانتوتنیک اسید 0.124 میلی گرم
ریبوفلاوین 0.041 میلی گرم
تیامین 0.037 میلی گرم
ویتامین آ 54.00 IU (یک درصد DV)
لوتئین + زاكزانتین 80.00 میكروگرم
ویتامین ب6 0.052 میلی گرم
ویتامین ث 9.7 میلی گرم
ویتامین ای (آلفا توکوفرول) 0.57 میلی گرم
ویتامین کا 19.3 میکروگرم
کلسیم 6.00 میلی گرم
مس 0.057 میلی گرم
آهن 0.28 میلی گرم
منیزیم 6.00 میلی گرم
منگنز 0.336 میلی گرم
فسفر 12.00 میلی گرم
پتاسیم 77.00 میلی گرم
سلنیوم 0.1 میکروگرم
سدیم 1.00 میلی گرم
روی 16/0 میلی گرم
پروتئین 0.74 گرم
آلانین 0.031 گرم
آرژنین 0.037 گرم
اسید آسپارتیک 0.057 گرم
سیستین 0.008 گرم
گلوتامیک اسید 0.091 گرم
گلیسین 0.031 گرم
هیستیدین 0.011 گرم
ایزولوسین 0.023 گرم
لوسین 0.044 گرم
لیزین 0.013 گرم
متیونین 0.012 گرم
فنیل آلانین 0.026 گرم
پرولین 0.028 گرم
سرین 0.022 گرم
ترئونین 0.020 گرم
تریپتوفان 0.003 گرم
تیروزین 0.009 گرم
والین 0.031 گرم
متیونین + سیستئین 0.012 گرم
کربوهیدرات 14.49 گرم
فیبر 2.4 گرم
قند 9.96 گرم
فروکتوز 4.97 گرم
گلوکز (دکستروز) 4.88 گرم
ساکارز 0.11 گرم
چربی 0.33 گرم
آب 84.21 گرم

خواص بلوبری و نوشیدنی بلوبری

خواص بلوبری و نوشیدنی بلوبری

  • 1-ترکیبات فیتوشیمیایی موجود در بلوبری مانند تانن‌ها، فلاونول‌ها، آنتوسیانین‌ها و پرو آنتوسیانیدین‌ها رشد و توسعه سلول‌های سرطانی را مهار می‌کنند و نیز باعث کاهش علائم زوال عقل و بهبود در روند بیماری آلزایمر می‌شود.
  • 2-مواد مغذی بلوبری بهبود علائم بیماری پس از سکته مغزی را سرعت می‌بخشد و علائم ناشی از عفونت‌های دستگاه ادراری و مثانه را بهبود می‌دهد. عفونت ادراری یک مشکل شایع در زنان است و نوشیدنی بلوبری مانع از ایجاد این عفونت‌ها می‌شود. ترکیبات موجود در بلوبری موجب جلوگیری از اتصال باکتری‌هایی مانند ای کلای (E.coli) به دیواره مثانه خواهد شد.
  • 3-در حقیقت اکسیداسیون کلسترول بد (LDL) یک عامل اساسی در روند بیماری‌های قلبی و عروقی است. آنتی اکسیدان‌های موجود در بلوبری به شدت باعث کاهش اکسیداسیون کلسترول بد (LDL) می‌شود. یک وعده روزانه 50 گرمی بلوبری طی 8 هفته، تا 27 درصد موجب کاهش اکسیداسیون کلسترول بد (LDL) در افراد دارای اضافه وزن می‌شود.
  • 4-به نظر می‌رسد که بلوبری برای افرادی که فشار خون بالایی دارند از مزایای قابل توجهی برخوردار است و فشار خون بالا از عوامل بسیار مهم در بیماری‌های قلبی و عروقی است.
  • 5-آنتوسیانین موجود در زغال اخته ممکن است اثرات ضد دیابت داشته باشد. یک فنجان بلوبری یعنی حدود 148 گرم تقریبا دارای 15 گرم قند است که معادل یک سیب کوچک یا پرتقال بزرگ است. تحقیقات نشان می‌دهد که آنتوسیانین‌های موجود در بلوبری اثرات مفیدی بر متابولیسم گلوکز دارد.
  • 6-ورزش شدید می‌تواند منجر به ضعف و خستگی عضلات شود که این تا حدی ناشی از التهاب موضعی و استرس اکسیداتیو در بافت عضلانی است. بلوبری آسیب‌های عضلانی را بعد از ورزش شدید کاهش می‌دهد.

طرز تهیه نوشیدنی بلوبری

نوشیدنی بلوبری با موز

1-نوشیدنی بلوبری با موز

ترکیبات:

  • بلوبری یخ زده: 1 فنجان
  • شیر نارگیل: 1 تا 2 فنجان
  • موز: 1 عدد
  • کره بادام زمینی: 2 قاشق غذاخوری
  • اسفناج: 2 فنجان
  • دانه چیا: 1 قاشق غذاخوری

طرز تهیه:

این ترکیبات را داخل مخلوط کن بریزید و سپس نوش جان کنید.

نوشیدنی بلوبری با ماست یونانی

2-نوشیدنی بلوبری با ماست یونانی

ترکیبات:

  • بلوبری یخ زده: یک و نیم فنجان
  • شیر نارگیل یا آب سیب یا آب انگور: 1 تا 2 فنجان
  • موز: 1 عدد
  • ماست یونانی: 3/4 فنجان

طرز تهیه:

مواد بالا را داخل مخلوط کن بریزید و سپس نوش جان کنید.

نوشیدنی بلوبری با زنجبیل

3-نوشیدنی بلوبری با زنجبیل

ترکیبات:

  • بلوبری یخ زده: 80 گرم
  • شیر بادام: 200 گرم
  • جوانه گندم: 1 قاشق غذاخوری
  • زنجبیل: کمی
  • موز: 2 عدد
  • ماست یونانی: 150 گرم

طرز تهیه:

ترکیبات بالا را داخل مخلوط کن بریزید و سپس نوش جان کنید.

کلام آخر

زغال اخته میوه‌ای بسیار محبوب و خوشمزه و بومی آمریکای شمالی است اما امروز در سراسر جهان طرفدارن بسیاری دارد. این میوه کم کالری و بسیار مفید است. مواد مغذی آن باعث تنظیم قند خون شده و به سلامت قلب و مغز کمک می‌کند.

بلوبری مواد غذایی فراوانی دارد و به علت رنگ خاص آن، بسیاری افراد از آن برای تزیین دسرها و بستنی استفاده می‌کنند. مصرف این میوه به شکل نوشیدنی بلوبری و اسموتی، میوه خشک شده، مربا و غیره در سلامتی شما نقش بسیار زیادی دارد.

 

 

نظر خود را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

alis