نحوه درست کردن دمنوش زعفران

در بین ما ایرانی‌ها، زعفران با نام طلای سرخ معروف است. این ادویه ارزشمند آن‌قدر برای ما جایگاه خاصی دارد که خیلی اوقات حتی دلمان نمی‌آید زیاد از آن استفاده کنیم! ولی امان از وقتی که بخواهیم روی برنج و داخل خورش‌هایمان زعفران بزنیم؛ چنان عطر و بویی کل خانه را پخش می‌کند که حتی همسایه‌ها نیز هوس غذای ما را می‌کنند!

شاید باور نکنید، اما زعفران فقط ادویه نیست؛ از این طلای سرخ می‌توان دمنوش نیز تهیه کرد. در این مقاله از مجله عالیس می‌خواهیم نحوه درست کردن دمنوش زعفران را در کنار هم یاد بگیریم. همچنین در پایان طرز تهیه دمنوش زعفران، نگاهی به خواص این دمنوش خوش‌عطر نیز خواهیم داشت. پس با ما همراه باشید.

مواد لازم در نحوه درست کردن دمنوش زعفران

مواد لازم در نحوه درست کردن دمنوش زعفران

دمنوش زعفران را می‌توان به دو صورت ساده و ویژه درست کرد. در دمنوش زعفران ساده شما تنها به ۳ قلم ماده اولیه نیاز خواهید داشت؛ پر زعفران، آب و نبات. اما اگر می‌خواهید دمنوش شما ویژه و خاص باشد، باید مواد اولیه دیگری را نیز حاضر کنید. نگران نباشید، باقی مواد اولیه دمنوش زعفران ویژه را همه در خانه از قبل آماده داریم.

از دیگر چای‌ها و دمنوش‌هایی که می‌توان خیلی ساده آن‌ها تهیه کرد، می‌توانیم به چای زیره اشاره کنیم. شما می‌توانید طرز تهیه چای زیره را از مجله عالیس مطالعه کنید.

در طرز تهیه دمنوش زعفران به مواد اولیه زیر نیاز دارید:

پر زعفران 1/8 قاشق‌ چای‌خوری
آب 3 پیمانه
برگ نعناع 12 عدد
هل 3 عدد
میخک 3 عدد
زنجفیل تازه 1 قاشق چای‌خوری
چوب دارچین 1/2 چوب
عسل یا نبات به میزان لازم

این مقدار از مواد اولیه که در نحوه درست کردن دمنوش زعفران مشاهده کردید، می‌توانید برای تهیه 3 فنجان از این نوشیدنی کافی باشد. اگر دوست دارید که مقدار کمتری فقط برای خودتان تهیه کنید، می‌توانید مقدار مواد اولیه را به نسبت مساوی کاهش دهید. در مقابل اگر دوست دارید در مجالس خود با این دمنوش از مهمان‌ها پذیرایی کنید، تنها کافی است که مقدار مواد اولیه را با همان نسبت مساوی بیشتر کنید.

روش درست کردن دمنوش زعفران

تهیه دمنوش زعفران بسیار ساده است؛ برای درست‌کردن این نوشیدنی لازم نیست که مهارت آشپزهای حرفه‌ای را داشته باشید! شما می‌توانید با کمترین میزان مهارت هم می‌توانید یک نوشیدنی خوشمزه با عطری به‌یادماندنی برای خود درست کنید. از دیگر نوشیدنی‌های آسان، می‌توانیم به شیر زعفران هم اشاره کنیم؛ طرز تهیه شیر زعفران را می‌توانید در مجله عالیس مطالعه کنید.

در طرز تهیه دمنوش زعفران باید مطابق با مراحل زیر پیش بروید:

یک ظرف مناسب انتخاب کنید که بتوانید آن را روی حرارت مستقیم قرار دهید. نعناع خرد شده، هل و  میخک را داخل آن بریزید. شعله را روشن کنید و اجازه دهید که ظرف شما داغ شود. مقداری با حرارت بالا همه مواد را تفت دهید و سپس به آن‌ها آب اضافه کنید. اجازه دهید که آب جوش بیاید.

بعد از اینکه آب جوش آمد و شروع به قل زدن کرد، زعفران و زنجفیل را به داخل آن اضافه کنید. بعد از مدتی چوب دارچین را به باقی مواد اولیه خود اضافه کنید. اجازه دهید که بعد از آن نیز دمنوش شما به مدت 2 تا 3 دقیقه بجوشد. این کار باعث می‌شود که مزه تمام مواد اولیه به‌خوبی آزاد شود.

حال شعله را خاموش کنید و ظرف خود را نیز از روی گاز بردارید. اجازه دهید که مقداری از دما بیفتد و سپس آن را از صافی عبور داده و داخل فنجان‌های مخصوص سرو بریزید. بسته به سلیقه خود می‌توانید مقداری آب‌لیمو تازه و عسل نیز به هر یک از فنجان‌ها اضافه کنید. اکنون دمنوش زعفران شما آماده است؛ نوش جان!

میزان مصرف مجاز دمنوش زعفران چقدر است؟

حال که نحوه درست کردن دمنوش زعفران را یاد گرفته‌ایم، بد نیست که نگاهی به نحوه مصرف آن نیز نگاهی داشته باشیم. مصرف روزانه این دمنوش به‌صورت روزانه هیچ مانعی ندارد و در هر ساعتی از روز می‌توان آن را نوش جان کرد، اما در این میان باید به مقدار مصرف آن توجه داشته باشیم.

دانشمندان مصرف روزانه حدود 1.5 گرم از زعفران را بدون ضرر می‌دانند، اما بدیهی است که هیچ کس این مقدار از زعفران را در طول روز مصرف نخواهد کرد. برای استفاده از خواص بی‌نظیر این نوشیدنی، بهتر است که روزانه حدود 30 میلی‌گرم از آن را مصرف کنیم. برای درک بیشتر، بد نیست بدانید که هر قاشق چای‌خوری از زعفران حدود 700 میلی‌گرم است.

نگاهی به خواص دمنوش زعفران

نگاهی به خواص دمنوش زعفران

این دمنوش می‌تواند خواص بسیاری را برای سلامتی ما به همراه داشته باشد. خواص دمنوش زعفران را می‌توان همان خواص خود زعفران در نظر گرفت. از جمله مهم‌ترین فواید دمنوش زعفران و مصرف روزانه آن می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

شادی‌آور و ضد استرس

اگر می‌خواهید در طول روز حال و هوای بهتری داشته باشید، دمنوش زعفران می‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد. برخی از تحقیقات نشانه داده‌اند که مصرف روزانه زعفران می‌تواند به مصرف قرص فلوکستین شبیه باشد.

کمک به سلامت قلب

ترکیبات شیمیایی موجود در زعفران می‌تواند به کاهش فشارخون کمک کند. مصرف روزانه این دمنوش برای افرادی که فشارخون بالایی دارند، بسیار توصیه شده است. این موضوع نه در طب سنتی، بلکه در علم پزشکی نیز ثابت شده است.

کاهش علائم PMS

سندروم پیش از قاعدگی یا همان PMS به مجموعه‌ای از تغییرات خلقی و فیزیکی در بانوان گفته می‌شود. تحقیقات بسیاری نشان داده‌اند که مصرف دمنوش زعفران در این دوره می‌تواند در کاهش علائم ناشی از این سندروم بسیار مفید باشد.

افزایش توانایی حافظه

کروسین و کروستین دو ترکیب شیمیایی مهم در زعفران هستند که می‌توانند به افزایش حافظه شما کمک شایانی کنند. افرادی که دچار مشکلات مربوط به فراموش هستند، می‌توانند از این خاصیت دمنوش زعفران بیشترین استفاده را داشته باشند.

پیشگیری از سرطان

همان‌طور که گفتیم، زعفران منبعی غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها و فلاوونیدها است. این دو در کنار یکدیگر می‌توانند دمنوش زعفران را به معجونی بسیار مفید برای جلوگیری از رشد رادیکال‌های آزاد و ابتلا به سرطان تبدیل کنند.

کلام آخر

در این مقاله از بلاگ عالیس، نحوه درست کردن دمنوش زعفران را در کنار هم یاد گرفتیم. تهیه این دمنوش بسیار ساده است و تنها به چند عدد مواد اولیه که همیشه هم در دسترس هستند نیاز دارد. بعد از آن به سراغ خواص دمنوش زعفران رفتیم و فواید آن را در کنار هم مرور کردیم. اگر همیشه شک داشتید که آیا دمنوش زعفران برای بدن مفید است یا نه، بدون شک این مطلب می‌تواند شما را برای تهیه این نوشیدنی ترغیب کند!

سؤالات متداول

آیا در دمنوش زعفران می‌توان از گل محمدی هم استفاده کرد؟

بله. شما می‌توانید برای بهبود رنگ و عطر این دمنوش، از مقداری گل محمدی نیز در آن استفاده کنید.

آیا می‌توان دمنوش زعفران را بدون شیرین‌کننده خورد؟

بله. شما می‌توانید این دمنوش را بدون عسل یا نبات نوش جان کنید، اما باید توجه داشته باشید که بدون شیرین‌کننده، مزه این دمنوش می‌تواند اندکی تلخ باشد.

آیا می‌توان در دمنوش زعفران به‌جای آب از شیر استفاده کرد؟

بله. شما می‌توانید به‌جای آب، از شیر استفاده کرده و دمنوش خود را به شیر زعفران تبدیل کنید. ترکیب این نوشیدنی با گل محمدی و عسل بی‌نظیر خواهد بود.

نظر خود را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

alis