قهوه چشم سیاه چیست؟

اگر عادت به مصرف قهوه در طول روز دارید و به دنبال قهوه‌ای هستید که بتواند شما را تا ساعت بیدار و هوشیار نگه دارد، بدون شک قهوه چشم سیاه می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. این قهوه از جمله قوی‌ترین و غلیظ‌ترین قهوه‌های ممکن است و میزان کافئین در آن بسیار بالاتر از دیگر انواع قهوه‌ها است.

در این مقاله از مجله عالیس می‌خواهیم ببینیم که اصلاً قهوه چشم سیاه چیست؟ طرز تهیه این قهوه را در کنار هم یاد خواهیم گرفت و همچنین با خاستگاه و ریشه نام آن نیز آشنا خواهیم شد. میزان کافئین موجود در این قهوه را بررسی خواهیم کرد و همچنین خواهیم دید که این قهوه چه مزه‌ای دارد. با ما همراه باشید.

قهوه چشم سیاه چه نوع قهوه‌ای است؟

قهوه چشم سیاه چه نوع قهوه‌ای است؟

قهوه هزار و یک نوع مختلف دارد. قهوه‌ها را می‌توان به دو دسته اصلی و فرعی تقسیم‌بندی کرد. قهوه‌های اصلی همان قهوه‌های اولیه هستند که از قدیم محبوب بوده‌اند و قهوه‌های فرعی نیز در حقیقت قهوه‌هایی هستند که از ترکیب قهوه‌های قدیمی با یکدیگر به وجود آمده‌اند. قهوه چشم سیاه یا همان بلک آی را می‌توان از جمله اعضای همین دسته‌بندی فرعی به شمار آورد.

اگر بخواهیم خیلی ساده برای شما ماهیت این قهوه را شرح دهیم، باید چنین بگوییم که:

«قهوه چشم سیاه یا همان قهوه بلک آی، در حقیقت قهوه‌ای است از ترکیب 1 فنجان دریپ کافی با 2 شات اسپرسو تهیه می‌شود.»

حال شاید برایتان سؤال پیش بیاید که دریپ کافی و اسپرسو چیست؛ این ۲ نوع قهوه را می‌توان به شرح زیر معرفی کرد:

  • دریپ کافی یا قهوه دمی چکه‌ای یکی از محبوب‌ترین انواع قهوه است که نامش را از روش تهیه‌اش گرفته‌اند. برای تهیه این نوشیدنی پودر قهوه را داخل فیلتر ریخته و روی ظرف قرار می‌دهند. سپس آب جوش را به‌آرامی روی آن می‌ریزند و قهوه پس از عبور از فیلتر در فنجان جمع‌آوری می‌شود.
  • قهوه اسپرسو نیز از قدیم‌ترین انواع قهوه است که اولین‌بار در ایتالیا درست شده است. این قهوه با عبور آب جوش با فشار زیاد از فیلتر قهوه تهیه می‌شود؛ به‌ عبارت‌ دیگر ما از عصاره قهوه استفاده می‌کنیم. این نوشیدنی را می‌توان آن را با دستگاه‌های مخصوص اسپرسوساز به‌راحتی تهیه کرد.

دریپ کافی و اسپرسو دو پایه اصلی برای تهیه قهوه بلک آی به شمار می‌رود؛ اما تنوع قهوه بسیار بیشتر از این حرف‌ها است. برای مثال قهوه گانودرما یکی از محبوب‌ترین انواع قهوه‌هاست که شما می‌توانید در مقاله قهوه گانودرما چیست اطلاعات بیشتری درباره آن به دست آورید.

چرا به این قهوه چشم سیاه می‌گویند؟

دلیل نام‌گذاری این قهوه بسیار جالب است بد نیست که درباره آن اطلاع داشته باشید. اولین و مهم‌ترین دلیل نام‌گذاری قهوه چشم سیاه با این عنوان، آن است که بعد از اضافه‌کردن شات‌های اسپرسو به قهوه دریپ، کف‌های آن تصویری شبیه به چشم ایجاد می‌کنند. چشم در زبان انگلیسی همان EYE است و رنگ قهوه نیز باعث شده است که به آن Black Eye بگوییم.

البته روایت دیگری نیز برای نام این نوشیدنی وجود دارد که تا حد زیادی اساس استعاری دارد. ازآنجایی‌که این قهوه میزان کافئین بسیار بالایی دارد، نوشیدن آن می‌تواند مانند کوبیدن مشت به‌پای چشم‌هایتان باشد و خواب را از سر شما بپراند. با کوبیدن مشت، پای چشم‌های شما کبود می‌شود و همین باعث شده است که به آن قهوه چشم سیاه گفته شود.

جالب است بدانید که به‌جز قهوه بلک آی، قهوه‌های دیگری با اسم رِد آی و دِد آی نیز داریم:

  • قهوه رد آی از ترکیب 1 شات اسپرسو با 1 فنجان قهوه دریپ است؛ چون نوشیدن آن می‌تواند به طور استعاری چشم‌هایتان را قرمز کند، این نام را به آن داده‌اند.
  • قهوه دد آی از ترکیب 3 شات اسپرسو با 1 فنجان قهوه دریپ تهیه می‌شود؛ چون میزان کافئین این قهوه آن‌قدر زیاد است که می‌تواند مُرده را نیز زنده کند، به همین دلیل چنین عنوانی را به آن داده‌اند.

مزه قهوه چشم سیاه چگونه است؟

قهوه چشم سیاه از جمله تلخ‌ترین قهوه‌ها به شمار می‌رود و مزه آن بسیار قوی است. برای افرادی که زیاد عادت به نوشیدن قهوه ندارند، این قهوه می‌تواند اندکی زننده باشد و حتی باعث ایجاد حس گزیدگی روی زبان آن‌ها شود. گاهی اوقات برخی افراد برای کاهش مزه تلخ این قهوه مقداری شیر به آن اضافه می‌کنند که این کار می‌تواند تا حدی از اصالت بلک آی بکاهد. شما می‌توانید برای قابل‌تحمل‌تر کردن مزه این نوشیدنی، در کنار آن از شیرینی یا کوکی استفاده کنید و سپس قهوه را نوش جان کنید.

میزان کافئین موجود در قهوه چشم سیاه چقدر است؟

شاید مهم‌ترین سؤالی که برای بسیاری از علاقه‌مندان به قهوه چشم سیاه وجود دارد همین باشد. برای تشخیص میزان کافئین موجود در قهوه بلک آی، نیاز داریم که یک حساب سرانگشتی انجام دهیم. هر شات اسپرسو در حال معمولی حدود 63 میلی‌گرم کافئین و هر فنجان دریپ کافی نیز حدود 95 میلی‌گرم کافئین دارد.

ترکیب دو شات اسپرسو و یک فنجان قهوه دریپ، عدد 221 را به ما می‌‌دهد. به‌عبارت‌دیگر، با هر بار نوشیدن قهوه بلک آی حدود 221 میلی‌گرم کافئین دریافت خواهید کرد.

البته برخی از منابع میزان کافئین بلک آی را بیشتر از این‌ها و در حدود 400 تا 500 میلی‌گرم کافئین نیز ذکر کرده‌اند. ازآنجایی‌که میزان مصرف مجاز کافئین در طول روز تنها 400 میلی‌گرم است، خیلی اهمیت دارد که بااحتیاط این نوشیدنی را مصرف کنید تا مبادا دچار مشکلات و عوارض جبران‌ناپذیر آن شوید. بد نیست بدانید که لاته از سبک‌ترین قهوه‌ها است؛ شما می‌توانید در مقاله قهوه لاته چیست بیشتر درباره این نوشیدنی بخوانید.

طرز تهیه قهوه چشم سیاه چگونه است؟

طرز تهیه قهوه چشم سیاه چگونه است؟

با مطالعه مقاله تا به اینجا، احتمالاً خودتان طرز تهیه قهوه چشم سیاه را حدس زده باشید. این قهوه را می‌توان به‌آسانی در خانه نیز تهیه کرد و از نوشیدن آن لذت برد. در طرز تهیه قهوه بلک آی شما به مواد اولیه زیر نیاز خواهید داشت:

پودر قهوه اسپرسو حدود 14 تا 18 گرم (برای 2 عدد سینگل شات)
قهوه آسیاب شده 10 گرم یا 2 قاشق غذاخوری (برای دریپ کافی)
آب به میزان کافی

همچنین برای تهیه این نوشیدنی لازم است که مراحل زیر را بادقت پیش ببرید:

ابتدا باید قهوه دریپ را آماده کنید، بهترین ابزار برای تهیه این نوشیدنی استفاده از کِمِکس، فرنچ پرس یا دستگاه قهوه‌ساز ساده است. پودر قهوه و یک لیوان آب داخل هر یک از دستگاه‌های مذکور ریخته و اجازه دهید که قهوه شما دم بکشد و حاضر شود.

حال باید اسپرسو را آماده کنید. برای این کار می‌توانید از دستگاه اسپرسوساز یا موکا پات استفاده کنید. چنان که پیش‌تر نیز گفتیم شما برای تهیه بلک آی نیاز به 2 شات اسپرسو دارید، پس میزان کافی آب و قهوه داخل دستگاه بریزید.

اکنون قهوه دمی دریپ را داخل یک فنجان یا ماگ مناسب بریزید، سپس با ملایمت شات‌های اسپرسو را داخل آن بریزید. اکنون قهوه چشم سیاه شما آماده شده و برای سروکردن حاضر است؛ نوش جان!

اگر به تهیه دیگر انواع قهوه نیز علاقه دارید، توصیه می‌کنیم که سری به مقاله چگونه قهوه فرانسه درست کنیم نیز بزنید.

کلام آخر

در این مقاله از مجله عالیس، نگاهی به چیستی قهوه چشم سیاه داشتیم و با ماهیت آن آشنا شدیم. دلیل نام‌گذاری قهوه بلک آی را خواندیم و همچنین درباره میزان کافئین این نوشیدنی نیز کسب اطلاع کردیم. در نهایت طرز تهیه قهوه چشم سیاه را نیز یاد گرفتیم. در نهایت، بد نیست که نظر شما را نیز جویا شویم؛ آیا تابه‌حال قهوه بلک آی نوشیده‌اید؟ تجربه خود را در این زمینه با ما نیز به اشتراک بگذارید.

سؤالات متداول

قهوه چشم سیاه را بیشتر چه کسانی مصرف می‌کنند؟

دانش‌آموزان، دانشجویان و همین‌طور افرادی که نیاز دارند مدت زیادی برای انجام کارهایشان بیدار بمانند، از جمله مهم‌ترین مصرف‌کنندگان این قهوه هستند.

آیا قهوه چشم سیاه اسامی دیگری هم دارد؟

بله. در برخی از کشورها و مناطق آمریکا و اروپا، این قهوه را با اسم‌های دیگری مانند Hammerhead یا Shot in the Dark نیز می‌شناسند.

آیا می‌توان برای قهوه چشم سیاه از شکر استفاده کرد؟

هرچند که اضافه‌کردن شکر به قهوه بلک آی چندان مرسوم نیست، اما شما می‌توانید برای کاهش مزه تلخ آن به سلیقه خود مقداری شکر به آن اضافه کنید.

نظر خود را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

alis