چرا آب نارنج گازدار می شود؟

در این مطلب از مجله نوشیدنی عالیس به این پرسش که چرا آب نارنج گازدار می شود، پاسخ خواهیم داد. نارنج، یکی از انواع مرکبات است که طعمی ترش و مایل به تلخی دارد. این میوه بومی آسیا و مدیترانه است و معمولا آن را با نارنگی یا پرتقال پیوند می‌دهند تا درختانی پربار و ترکیبی از مرکبات تولید کنند.

به‌دلیل طعم تلخ و ترش، نارنج میوه‌ای مناسب برای مصرف به‌صورت خام و خالص نیست اما عصاره و آب آن را برای تهیه شربت یا دمنوش و طعم‌دار کردن غذا و خوراکی‌های مختلف استفاده می‌کنند. تهیه آب نارنج باکیفیت که پرکاربردترین فرآورده نارنج است، در منزل هم امکا‌ن‌پذیر است. یکی از مشکلاتی که ممکن است در تهیه این محصول ایجاد شود، گازدار شدن آن است.

خواص آب نارنج چیست؟

خواص آب نارنج چیست؟

رنگ نارنجی مایل به زرد نارنج، گویای ویتامین‌ها و مواد مغذی موجود در این میوه است. این میوه تقریبا بدون قند و چربی است و مانند دیگر میوه‌های زرد رنگ ویتامین C، A و کلسیم فراوانی دارد. آب این میوه کالری چندان زیادی هم ندارد و در هر 100 گرم از آن تنها 60 کالری انرژی وجود دارد، در نتیجه اولین خاصیت آن را می‌توان تاثیر در کاهش وزن و لاغری عنوان کرد. ویتامین سی موجود در این میوه به درمان سرماخوردگی و سینوزیت کمک می‌کند و فیبر آن برای تقویت معده و بهبود سوءهاضمه مناسب است.

بیشتر بخوانید: خواص آب نارنج

ترشی طبیعی آب نارنج و استفاده از آن در غذاها باعث هضم سریع‌تر و ساده‌تر غذای مصرفی می‌شود و به‌دلیل طعم ترش می‌توان آن را جایگزین آبلیمو در غذا کرد. این میوه طبعی سرد و خشک هم دارد، به‌همین دلیل در طب سنتی از آن برای درمان بیماری‌های افراد دارای مزاج گرم و تر استفاده می‌شود. مصرف آب نارنج به کنترل فشار خون کمک کرده و مشکلاتی مانند ترش کردن معده، تورم گلو و… را از بین می‌برد. جالب است بدانید از آب این میوه برای درمان ریزش مو و نرمی و درخشندگی موی سر هم استفاده می‌شود.

گرفتن آب نارنج و نگهداری از آن

آب نارنج هم مانند دیگر مرکبات خیلی زود تلخ می‌شود و اگر فرآیند تهیه آن به‌صورت اصولی انجام نشود، احتمال گازدار شدن آن هم وجود دارد. آب نارنج تلخ شده قابل استفاده نیست و طعم و مزه غذا را تغییر می‌دهد و در صورت گازدار شدن هم مصرف آن سخت می‌شود. اگر برای یکبار هم که شده اقدام به تهیه این محصول در خانه کرده باشید، احتمالا این سوال برای شما هم ایجاد شده که چرا آب نارنج گازدار می‌ شود؟

گازدار شدن آب نارنج دلایل مختلفی دارد، در بیشتر مواقع اشتباهاتی که در گرفتن یا نگهداری این محصول انجام می‌شود، باعث گازدار شدن آن می‌شوند. به‌علاوه روش‌های مختلفی برای تهیه آب نارنج وجود دارند که بعضی از آن‌ها باعث گازدار شدن آن شده و برخی آب نارنج طبیعی و بدون گاز را تولید می‌کنند.

بیشتر بخوانید: چرا آب زرشک گازدار می‌ شود؟

با جستجوی فیلم تهیه آب نارنج در اینترنت می‌توانید با انواع روش‌های گرفتن این محصول آشنا شوید و بهترین روشی که با استفاده از آن آب نارنج گازدار نمی‌شود را انتخاب و استفاده کنید. برای مثال یک روش گرفتن آب نارنج بدون گاز و بدون تلخی به‌شرح زیر است:

  • ابتدا باید نارنج‌های سالم و رسیده را انتخاب کرده، شسته و پوست آن‌ها را بگیرید.
  • پوسته نازک روی نارنج را از گوشت آن جدا کرده و گوشت میوه را در آبکش بریزید.
  • بعد از اینکه آب اضافی نارنج‌ها گرفته شد، آن‌ها را در آبمیوه‌گیری بریزید.
  • آب نارنج را از صافی رد کرده و در قابلمه بریزید.
  • قابلمه را به مدت 5 دقیقه روی حرارت قرار دهید تا آب نارنج به حالت جوشیده درآید.
  • سپس آن را در بطری یا ظرفی مناسب ریخته و در یخچال نگهداری کنید.

چگونه گاز آب نارنج را بگیریم؟

نوشیدنی‌های گازدار طرفداران زیادی دارند اما این موضوع در مورد نوشیدنی‌هایی است که به تنهایی مصرف می‌شوند. استفاده از نوشیدنی‌های گازدار در غذا، طعم و کیفیت آن را تحت تاثیر قرار داده و حتی ممکن است باعث خرابی مواد موجود در غذا شود. به همین دلیل در این بخش از مقاله چرا آب نارنج گازدار می‌ شود، در مورد نحوه گرفتن گاز آب نارنج صحبت خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: چگونه نوشیدنی را گازدار کنیم؟

اولین راه برای جلوگیری از گازدار شدن یا رفع تلخی آب نارنج، استفاده از میوه تازه و سالم برای تهیه آبمیوه است. هرچقدر کیفیت میوه بهتر باشد، آب آن نیز طعم و کیفیت بهتری خواهد داشت. برای تهیه آب نارنج بدون گاز و لذیذ باید نارنج‌های سالم که پوستی سفت و براق دارند را استفاده کنید. برای جلوگیری از گازدار شدن آب نارنج باید با دلایل دیگر بروز این اتفاق آشنا باشید که در ادامه آورده ایم.

تخمیر

یکی از دلایل گازدار شدن آب نارنج، تخمیر آن توسط مخمرها است. مخمرها و باکتری‌ها موجوداتی میکروسکوپی هستند که قند موجود در نارنج آب گرفته شده را ابتدا به الکل و سپس دی‌اکسید کربن تبدیل می‌کنند. در صورتی که آب نارنج برای مدت طولانی در محیطی با دمای نامناسب و بیش از اندازه گرم نگهداری شود، احتمال تخمیر آن وجود دارد.

به‌خصوص اگر آبمیوه را بعد از تهیه در برابر نور خورشید قرار دهید، احتمال بروز این مشکل بیشتر می‌شود. برای جلوگیری از شروع فرآیند تخمیر و اثرگذاری گرما توصیه می‌شود که آب نارنج را در یخچال یا ترجیحا جایی خنک و دور از نور خورشید نگهداری کنید.

واکنش‌های شیمیایی در اثر فاسد شدن

از دیگر دلایلی که باعث گازدار شدن آب نارنج شده و با جلوگیری از آن می‌توان مانع بروز این مشکل شد، واکنش‌هایی است که در اثر فاسد شدن آب نارنج در آن رخ می‌دهند. این موضوع زمانی اتفاق می‌افتد که آب نارنج به‌مدت طولانی نگهداری شده یا در تهیه آن از نارنج‌های بی‌کیفیت استفاده شده باشد.

با استفاده از نارنج سالم و مناسب و آب‌گیری به اندازه مصرف می‌توان از گازدار شدن و خرابی این محصول جلوگیری کرد.

آلودگی و خطای بسته‌بندی

در ادامه پاسخ به پرسش چرا آب نارنج گازدار می‌ شود، به یکی دیگر از دلایل بروز این مشکل یعنی آلودگی می‌رسیم. اگر آب نارنج در جایی که میکروب‌ها و مخمرها وجود دارند، تهیه شود، احتمال گازدار شدن آن حتی قبل از بازکردن هم وجود دارد.

در این‌صورت به محض باز کردن پلمپ بطری متوجه وجود گاز در آن خواهید شد و حتی احتمال پرتاب درب بطری هم وجود دارد. برای جلوگیری از این مشکل، آب نارنج را تنها از برندهای معتبر خریداری کنید و حتما به تاریخ انقضای آن توجه کنید.

چقدر طول می‌کشد آب نارنج گازدار شود؟

چقدر طول می‌کشد آب نارنج گازدار شود؟

مدت‌ زمان گازدار شدن آب نارنج متفاوت است و به عوامل مختلفی بستگی دارد. دمای محل نگهداری، وجود یا عدم وجود باکتری‌ها پیش از بسته‌بندی، میزان قند آبمیوه و داشتن یا نداشتن قند اضافه و… همگی در این موضوع تاثیرگذار هستند. این عوامل علاوه بر گازدار شدن آب نارنج در تلخی و تغییر طعم آب مرکبات مشابه نارنج مانند پرتقال و لیمو هم تاثیر دارند.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه آب لیمو

برای جلوگیری از بروز این مشکل و نگهداری ساده‌تر آب نارنج برای مدت طولانی و کاهش احتمال گازدار شدن، توصیه می‌شود که آبمیوه کمی جوشانده شود. البته نگهداری آب نارنج بدون جوشاندن هم امکان‌پذیر است؛ اگر محل مناسبی را برای این کار انتخاب کنید.

برای مثال در دمای گرم مانند دمای اتاق پس از 48 ساعت باکتری‌ها فرآیند تخمیر را آغاز می‌کنند. این در حالی است که در یخچال این زمان به چند هفته هم می‌رسد. همچنین اگر آب نارنج غیرطبیعی باشد و در آن از قند مصنوعی استفاده شده باشد هم احتمال زودتر خراب و گازدار شدن آن وجود دارد، درحالی‌که این اتفاق در آبمیوه کاملا طبیعی دیرتر رخ خواهد داد.

آیا آب نارنج گازدار خطرناک است؟

تا اینجا گفتیم که چرا آب نارنج گازدار می‌ شود و چگونه می‌توان از این مشکل جلوگیری کرد. حال یک سوال مهم ایجاد می‌شود که آیا آب نارنج گازدار خطرناک است یا می‌توان با وجود گاز هم آب این میوه را استفاده کرد؟ در پاسخ باید گفت که اگر آب نارنج به‌طور طبیعی گازدار شده باشد، بهتر است از مصرف آن خودداری کنید.

مخمرهایی که باعث تشکیل گاز CO2 در آبمیوه شده و آن را گازدار کرده‌اند، احتمال انجام عملی مشابه در بدن را هم دارند که موجب مشکلات گوارشی می‌شوند. بنابراین بهتر است به جای مصرف آب نارنج گازدار به سراغ آبمیوه‌ها یا نوشابه‌های گازدار بروید.

کلام آخر

آب نارنج می‌تواند به بهبود عملکرد سیستم گوارش کمک کرده و با تقویت سیستم ایمنی، مانع ابتلا به بیماری‌ها شود. این آبمیوه علاوه بر خواص فراوان، کاربردهای زیادی هم دارد و به‌دلیل عطر و طعم متفاوت، برای طعم‌دار کردن غذاها نیز مناسب است.

البته همه این‌ها در صورتی است که نوع سالم آن را استفاده کنید. همان‌طور که در این مطلب گفتیم آب نارنج سالم بدون گاز و تلخی است و رنگی شفاف دارد و با رعایت چند نکته ساده قابل تهیه و نگهداری است. شما چه تجربه‌ای در زمینه تهیه و نگهداری از آب نارنج دارید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

خواص آب نارنج و گلاب برای پوست چیست؟

ترکیب آب نارنج و گلاب یک مرطوب‌کننده طبیعی را برای پوست ایجاد می‌کند که خاصیت ضدالتهابی داشته و به شفافیت و زیبایی پوست کمک می‌کند.

راهکار خانگی رفع تلخی آب نارنج چیست؟

یک راهکار خانگی برای رفع تلخی آب نارنج، استفاده از هویج است. برای گرفتن تلخی آب نارنج با هویج، چند تکه از آن را در آبمیوه تلخ شده انداخته و پس از چند ساعت خارج می‌کنند.

در تهیه آب نارنج خانگی باید به چه نکاتی توجه کرد؟

برای تهیه آب نارنج خانگی باید از میوه‌های سالم و رسیده استفاده شود، ظروف به خوبی ضدعفونی شده و بلافاصله بعد از تهیه آب نارنج، آن را به بطری مناسب منتقل کرد تا احتمال تخمیر و شروع فعالیت باکتری‌ها کاهش پیدا کند.

نظر خود را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

alis