خواص و مضرات آب نعناع

نعناع، گیاهی با خواص و کاربردهای مختلف است که هم به عنوان دارو برای درمان بیماری‌ها و هم به عنوان طعم‌دهنده و برای ایجاد رایحه خوب در غذاها استفاده می‌شود. استفاده از این گیاه به شکل‌های مختلف انجام می‌شود که یکی از آن‌ها استفاده از عصاره و آب نعناع است. آب نعناع از تمام خواص این گیاه برخوردار است و در بسیاری از موارد می‌توان آن را جایگزین برگ‌های نعناع در آشپزی یا داروسازی کرد. در این مطلب با خواص و مضرات آب نعناع آشنا خواهید شد.

ارزش غذایی آب نعناع

ارزش غذایی آب نعناع

نعناع گیاهی کاربردی است که به‌دلیل طعم و عطر خوب در تهیه انواع غذاها استفاده می‌شود. علاوه بر آن خواص متعدد این گیاه موجب می‌شود که از آن در تولید انواع داروها و محصولات بهداشتی نیز استفاده کنند. در هر 100 گرم از این ماده چه به‌صورت برگ‌های تازه و خام و چه به‌صورت آب طبیعی نعناع، ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلفی وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر هستند:

تشکیل دهنده اصلی مقدار در100 گرم نام ویتامین مقدار در 100 گرم
انرژی (کالری) 44 کیلوکالری ویتامین آ 203.00 میکروگرم
کربوهیدرات 8.41 گرم ویتامین د 0.00 میکروگرم
پروتئین 3.29 گرم ویتامین ای 0.00 میلی گرم
چربی 0.73 گرم ویتامین کا 0.00 میکروگرم
آب 85.55 گرم ویتامین سی 13.30 میلی گرم
فیبر 6.80 گرم ویتامین ب 1 0.08 میلی گرم
قند 0.00 گرم ویتامین ب 2 0.18 میلی گرم
کلسترول 0.00 میلی گرم ویتامین ب 3 0.95 میلی گرم
کلسیم 199.میلی‌گرم ویتامین ب 5 0.25 میلی گرم
پتاسیم 458.00 میلی‌گرم ویتامین ب 6 0.16 میلی گرم
منیزیم 63.00 میلی‌گرم ویتامین ب 9 105.00میکروگرم

استفاده از آب نعناع برای بهره‌مندی از ارزش غذایی گفته شده را می‌توان به شکل‌های مختلفی انجام داد که یکی از آن‌ها تهیه شربت نعناع با این ماده است. در مقاله طرز تهیه شربت نعنا می‌توانید با چگونگی تهیه این نوشیدنی آشنا شوید.

مهمترین خواص نعناع و آب نعناع

نعناع گیاهی پرمصرف در طب سنتی است و طبق شواهد و مدارک، قرن‌ها است که از آن به‌عنوان ماده اولیه در درمان بیماری‌های مختلف استفاده می‌کنند. بسیاری از مردم بر این باورند که مصرف این گیاه و فرآورده‌های آن باعث تقویت بدن شده و آن‌ها را از ابتلا به بیماری در امان نگه می‌دارد. بررسی خواص و مضرات آب نعناع، نوشیدنی تهیه شده از این گیاه معجزه‌آسا را با معرفی مهم‌ترین خواص آن آغاز می‌کنیم.

خواص نعناع برای رحم

مصرف آب نعناع برای زنان، به جهت کاهش مشکلات مربوط به رحم مناسب است. یکی از این مشکلات درد و گرفتگی عضلات در دوران قاعدگی است که ناشی از اسپاسم عضلات رحم بوده و نعناع قابلیت خنثی‌سازی آن را دارد. مصرف آب نعناع به شکل ساده یا دمنوش نعناع کمک می‌کند که انقباض در عضلات رحم کاهش پیدا کرده و به دنبال آن درد در این اندام هم از بین برود.

خواص چای نعناع برای معده

آب نعناع برای درمان مشکلات معده نیز موثر است. این ماده خاصیت سم‌زدایی دارد و به پاکسازی معده کمک می‌کند. همچنین خاصیت آرامبخشی آن در کاهش التهاب معده موثر است. نعناع به تقویت معده نیز کمک می‌کند و با بهبود فرآیند هضم، در جذب راحت‌تر مواد غذایی توسط معده موثر است.

معمولا به افرادی که دچار مشکلات معده هستند، مصرف آب نعناع به صورت خالص یا شربت تهیه شده با آن برای بهبود عملکرد هضم توصیه می‌شود.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شربت نعنا برای تابستان

درمان سردرد و میگرن

مصرف نوشیدنی‌های تهیه شده با آب نعناع در درمان مشکلاتی مانند سردردهای میگرنی نیز موثر است. علاوه بر مصرف خوراکی، مصرف موضعی روغن نعناع که فرآورده دیگر این گیاه است نیز در درمان سردردهای میگرنی تاثیر دارد. در گیاه نعناع ماده‌ای به نام منتول وجود دارد که باعث افزایش جریان خون شده و از این طریق به درمان سردرد کمک می‌کند.

درمان گرفتگی سینوس‌ها

از دیگر خواص و مضرات آب نعناع می‌توان به تاثیر آن در مشکلات سینوسی اشاره کرد. نعناع دارای خاصیت ضدباکتریایی است و در مبارزه با ویروس‌ها و رفع التهابات نیز نقش دارد. به همین دلیل مصرف بیشتر فرآورده‌های آن مانند دمنوش یا آب نعناع در بهبود عفونت و درمان مشکلاتی مانند گرفتگی سینوسی موثر است.

خوشبو کردن دهان

مهمترین خواص نعناع و آب نعناع

یکی از مهم‌ترین خواص آب نعناع که همه افراد با آن آشنایی دارند، تاثیر این ماده در رفع بوی بد دهان است. خاصیت ضد باکتریایی نعناع باعث رفع بوی بد دهان می‌شود، به همین دلیل در بیشتر محصولاتی که به این منظور تولید می‌شوند، از عصاره یا آب نعناع استفاده می‌شود. این ماده را می‌توانید در ترکیبات انواع خمیردندان، دهان‌شویه، آدامس، قرص‌های خوشبوکننده و… مشاهده کنید.

تسکین درد قاعدگی

از آب نعناع برای درمان درد قاعدگی نیز استفاده می‌کنند. همان‌طور که گفتیم درد در این دوران ناشی از انقباضات رحم است و با تاثیر نعناع بر رحم، درد و مشکلات قاعدگی نیز تسکین پیدا می‌کنند. برای بهره‌گیری از این خاصیت، مصرف آب نعناع به‌صورت طبیعی یا دمنوش‌های تهیه شده با آن به زنان توصیه می‌شود.

بیشتر بخوانید: دمنوش مناسب زنان

کمک به خواب راحت

خاصیت آرامبخشی نعناع به افرادی که خواب راحتی ندارند، در رفع این مشکل و بهبود کیفیت خواب کمک می‌کند. البته در این زمینه نظرات مختلفی وجود دارد و برخی متخصصان معتقدند که کاهش اسپاسم عضلانی و رفع گرفتگی آن‌ها باعث آرامش خواب بعد از مصرف نعناع می‌شود.

موثر در کاهش وزن

مصرف آب نعناع در کاهش وزن نیز موثر است. آب نعناع کالری چندانی ندارد و با کمک به فرآیند هضم از ذخیره‌ مواد غذایی به صورت چربی در بدن جلوگیری می‌کند. از طرفی این ماده باعث آزادسازی آنزیم‌های گوارشی نیز می‌شود و از این طریق نیز به سوزاندن چربی بیشتر بدن کمک می‌کند.

بهبود تمرکز

تحقیقات انجام شده در مورد خواص و مضرات آب نعناع نشان‌دهنده این است که مصرف منظم این ماده، توانایی تمرکز را بهبود می‌بخشد. جالب است بدانید تاثیر آب نعناع برای تمرکز نه فقط از طریق نوشیدن، بلکه از طریق استشمام آن نیز ایجاد می‌شود. در واقع می‌توان این‌طور گفت که مصرف آب نعناع، باعث بهبود عملکرد سلول‌های مغزی می‌شود.

مضرات آب نعناع

مضرات آب نعناع

مصرف آب نعناع در کنار تمام خواص گفته شده مضراتی هم دارد که برای حفظ سلامت بدن در اثر مصرف این نوشیدنی باید به آن‌ها توجه کرد. مضرات مصرف آب نعناع معمولا در اثر زیاده‌روی مصرف این ماده یا عدم سازگاری بدن با آن بروز می‌کنند.

البته راهکارهایی هم وجود دارد که از طریق آن‌ها مضرات آب نعناع را کاهش داد. یکی از این راهکارها مصرف آب نعناع در کنار دیگر مواد غذایی است. برای مثال موهیتو نعناع که با برگ، آب نعناع و لیمو تهیه می‌شود، تا حد زیادی مضرات نعناع را کاهش می‌دهد. در مقاله طرز تهیه موهیتو نعناع می‌توانید در این مورد اطلاعات بیشتری کسب کنید.

کاهش قند خون

یکی از مشکلات احتمالی در اثر زیاده‌روی مصرف نعناع، کاهش قند خون است. نعناع سطح گلوکز خون را کاهش می‌دهد و با برخی داروهای دیابتی نیز تداخل دارد و باعث خنثی‌سازی اثر آن‌ها می‌شود.

ایجاد واکنش‌های آلرژیک

در برخی افراد که بدن آن‌ها با نعناع سازگاری ندارد، مصرف این ماده باعث واکنش‌های آلرژیک می‌شود. این واکنش‌ها معمولا با علائمی مانند سردرد یا ضعف و بی‌حالی همراه هستند. در صورتی که بعد از مصرف آب نعناع، واکنشی غیرطبیعی مشاهده کردید، باید فورا به پزشک مراجعه کنید.

ایجاد خطر سقط جنین

نعناع گیاهی قاعده‌آور است و باعث افزایش خون قاعدگی می‌شود. به همین دلیل مصرف آن در دوران بارداری توصیه نمی‌شود. البته این موضوع در مورد مصرف آب نعناع خالص و به مقدار زیاد است. خواص و مضرات آب نعناع زمانی که مقدار کمی از آن وارد بدن شود، چندان زیاد نخواهند بود.

در واقع اگر نعناع یا آب آن در چای، دمنوش، خمیردندان، آدامس و… وجود داشته باشد و توسط زنان باردار مصرف شود، عارضه‌ای برای آن‌ها نخواهد داشت.

تداخل با بعضی داروها

آب نعناع با بعضی داروها تداخل دارد و بهتر است در زمان مصرف این داروها، نعناع یا دیگر فرآورده‌های آن استفاده نشوند. از جمله داروهایی که احتمال ایجاد تداخل آن‌ها با آب نعناع وجود دارد می‌توان به داروهای فشار خون، داروهای دیابت و داروهای معده اشاره کرد. در این مورد نیز گاهی فرآورده‌هایی مانند شربت موهیتو که مقدار کمتری نعناع دارند، قابل استفاده هستند. با مراجعه به مقاله طرز تهیه موهیتو نعنا خانگی می‌توانید با سالم‌ترین روش تهیه این نوشیدنی آشنا شوید.

مضرات نعناع برای آقایان

زیاده‌روی در مصرف آب نعناع برای آقایان هم مشکلاتی ایجاد می‌کند که از جمله آن‌ها می‌توان به اختلالات جنسی اشاره کرد. همچنین کاهش میل جنسی نیز جزو مشکلاتی است که در مواردی با مصرف آب یا فراورده‌های نعناع اتفاق می‌افتد.

کلام آخر

در این مطلب از مجله نوشیدنی عالیس در مورد خواص و مضرات آب نعناع صحبت کردیم. نعناع گیاهی مفید است که اگر به درستی استفاده شود، نه تنها عارضه‌ای برای بدن ندارد بلکه بسیاری از مشکلات داخلی را نیز از بین خواهد برد. جهت استفاده از خواص این ماده و استفاده به اندازه آن توصیه می‌کنیم از مصرف نوع خالص این ماده خودداری کنید و دمنوش و شربت‌های تهیه شده با نعناع را جایگزین کنید.

سوالات متداول

آیا می‌توان هر روز از آب نعناع استفاده کرد؟

در صورت تایید پزشک و عدم مشاهده واکنش‌های منفی در اثر استفاده از آب نعناع می‌توان مقداری از این ماده را در رژیم روزمره خود جای داد.

آیا آب نعناع پوست را روشن می‌کند؟

مدرک علمی بابت تاثیر آب نعناع در روشنایی و شفافیت پوست وجود ندارد، با این‌حال تاثیر این ماده در افزایش خون­رسانی می‌تواند برای شفاف کردن پوست هم مفید باشد.

مصرف چه موادی در کنار آب نعناع امکان‌پذیر است؟

زنجبیل، لیمو، کیوی، خیار و… از جمله مواد خوراکی هستند که با استفاده از آن‌ها می‌توان طعم آب نعناع را تغییر داد و مصرف آن را راحت‌تر کرد.

نظر خود را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

alis