نکتار میوه چیست؟

اگر یک جست‌وجو کلامی برای فهمیدن تفاوت نکتار، آب‌میوه، عصاره میوه و آبمیوه طبیعی در اطراف خود داشته باشیم، احتمال موفقیت شما برای رسیدن به پاسخ دقیق و روشن خیلی زیاد نخواهد بود.

بی‌تردید شما هم به دنبال پاسخی درست برای سؤال نکتار میوه چیست به سراغ این مقاله از مجله عالیس آمده‌اید. از این رو ما نیز سعی داریم که به طور دقیق و علمی تعریف مشخصی از نکتار داشته باشیم و میزان سلامت این نوشیدنی را بررسی کنیم. علاوه بر این‌ها به شما می‌آموزیم که چگونه در خانه یک نکتار میوه‌ای خوشمزه و سالم تهیه کنید.

نکتار میوه چیست؟

نکتار میوه چیست؟

بگذارید برای شروع فرایند تولید آب‌میوه را کمی وارسی کنیم تا مفهوم نکتار بهتر و ساده‌تر در ذهن شما جای بگیرد. زمانی که یک میوه بدون افزودن هیچ ماده اضافی آبگیری ‌شود به آن آب‌میوه طبیعی می‌گویند. هر چه از خلوص این نوشیدنی کمتر شود نوشیدنی شما از حالت اولیه و طبیعی خود فاصله می‌گیرد و نام آن هم تغییر خواهد کرد.

نکتار میوه نیز یکی از فراورده‌هایی است که با افزودن چند ماده دیگر در طی فرایند تولید از حالت ۱۰۰درصد طبیعی خارج شده و به شکل نهایی درمی‌آید.

در واقع نکتار میوه ترکیبی از آب‌میوه طبیعی یا معادل آن همچون کنسانتره، پوره میوه با آب، شیرین‌کننده و مواد نگهدارنده مجاز است. به‌طورکلی نکتار حاوی مقدار کمتری آبمیوهٔ طبیعی است. اگر هنگام خرید نوشیدنی‌های میوه‌ای، به ترکیبات موجود روی برچسب‌ها دقت کنید، تفاوت بین آبمیوهٔ طبیعی و نکتار را بهتر درک خواهید کرد.

آیا نکتار میوه سالم است؟

میزان سلامت نکتار میوه، مانند هر نوشیدنی دیگر، به میزان مصرف و ترکیب مواد اولیه آن بستگی دارد. اگر نکتار میوه با مقدار مناسبی آبمیوه طبیعی یا معادل آن تهیه شود و از مواد افزودنی مجاز برای افزایش نگه‌داری و طعم‌دهی آن استفاده کنند، یک نوشیدنی سالم خواهد بود.

میزان سلامت نکتار میوه توسط کارشناسان تغذیه و امور استاندارد تأیید می‌شود. شما می‌توانید به هنگام خرید به مهر و تأیید سازمان غذا و دارو و استاندارد توجه داشته باشید تا محصول سالم و باکیفیت نوش جان کنید.

طرز تهیه نکتار میوه

تهیه نکتار میوه در خانه اصلاً کار سختی نیست. شما می‌توانید این نوشیدنی را در خانه با چند روش ساده تهیه کنید و از فواید آن بهره‌مند شوید.

اگر به معرفی و طرز تهیه انواع نوشیدنی کافئین‌دار، طبیعی، میوه‌ای، گازدار یا کلاسیک علاقه مند هستید، نگاهی به مجله نوشیدنی های عالیس بیندازید؛ مانند: همه چیز درباره دتاکس واتر.

طرز تهیه نکتار پرتقال و لیموترش

طرز تهیه نکتار پرتقال و لیموترش

برای تهیه نکتار پرتقال و لیموترش کافی است که یک عدد لیموترش و دو عدد پرتقال را پس از شست‌وشو پوست بگیرید و به قطعات ریز خرد کنید. میوه‌های خرد شده را برای نیم ساعت در فریزر قرار دهید.

میوه‌های نیمه منجمد را به‌علاوه یک لیوان آب داخل دستگاه مخلوط‌کن ریخته و چند پالس بزنید تا کاملاً یک‌دست شوند. شما می‌توانید در این مرحله نوشیدنی خود را به کمک یک الک صاف کرده یا به همان صورت سرو کنید.

در صورت تمایل می‌توانید نکتار میوه‌ای خود را با ۱ تا ۲ قاشق چای‌خوری شکر یا عسل شیرین کنید. نوش جان. این نوشیدنی تمامی خواص آب ‌لیمو و آب‌پرتقال را در خود جای می‌دهد، البته که غلظت مواد ارزشمند آن کمتر از نوشیدنی‌های معمول است.

طرز تهیه نکتار چند میوه

برای ساخت نکتار چند میوه کافی است که میوه‌های محبوبتان را آماده آبگیری کنید؛‌ به‌عنوان‌مثال: گلابی، سیب، پرتقال و انگور.

هر یک از این میوه‌ها را به‌اندازه یک پیمانه بشویید و در صورت نیاز خرد کنید. میوه‌ها را داخل فریزر قرار دهید تا نیمه منجمد شوند. همه میوه‌ها را با ۲ پیمانه آب داخل مخلوط‌کن ریخته و ترکیب کنید.

در صورت تمایل آب‌میوه را صاف کرده یا به همان شکل مقداری عسل برای افزایش شیرینی به آن اضافه کنید. تمام!

طعم و غلظت نکتار امری سلیقه‌ای است و شما می‌توانید با الگو گرفتن از آبمیوه‌ها برای خود نکتار خانگی تهیه کنید.

کلام آخر

نکتار به‌نوعی مشتقی از آبمیوه طبیعی است که تفاوت‌های اندکی از نظر ساختار، طعم، مزه و شرایط نگه‌داری و مصرف با آن دارد. این نوشیدنی را می‌توان با کمک انواع آبمیوه‌های طبیعی غیرالکی تهیه و نوش جان کرد.

آنچه که در این قسمت از مجله عالیس بررسی شد به طور کامل پاسخی روشن به نکتار میوه چیست بود. علاوه بر این‌ها شما با نحوه ساخت، میزان سلامت، ترکیبات و طرز تهیه نکتار میوه‌ای آشنا شدید. شما چه تجربه‌ای از نکتار دارید؟

سؤالات متداول

نکتار چگونه تولید می‌شود؟

یکی از مراحل تولید نوشیدنی به ساخت نکتار اختصاص داده می‌شود. زمانی که آبمیوه طبیعی یا پوره و کنسانتره میوه با آب، شیرین‌کننده و سایر افزودنی‌های مجاز ترکیب شود، نکتار به وجود می‌آید.

آیا نکتار نوشیدنی سالمی است؟

بله. نکتار از نظر ساختار به دلیل داشتن آبمیوه طبیعی، آب، شیرین‌کننده و مواد افزودنی مجاز یک نوشیدنی سالم است؛ اما این موضوع خود به برند سازنده، ترکیبات، افزودنی‌ها و مقدار مصرفی هم بستگی دارد.

چگونه در خانه نکتار تهیه کنیم؟

برای تهیه نکتار میوه در خانه کافی است که یک یا چند نمونه از میوه محبوب خود را پس از شست‌وشو و در صورت نیاز پوست‌گیری با مقداری آب، یخ و شیرین‌کننده طبیعی در مخلوط‌کن ریخته تا نکتار شما آماده شود.

نظر خود را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

alis