طرز تهیه چای بوبا

از جمله نوشیدنی‌هایی که امروزه بسیار محبوب شده‌اند و جوانان برای آن سرودست می‌شکنند، می‌توانیم به چای بوبا یا همان بابل تی معروف اشاره کنیم. این نوشیدنی در اصل از تایوان به دیگر نقاط دنیا راه پیدا کرده و نه فقط در ایران، بلکه در بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکا نیز بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. به بیان ساده می‌توان این نوشیدنی را ترکیبی از چای، شیر و دانه تاپیوکا دانست.

در این مقاله از مجله عالیس می‌خواهیم طرز تهیه چای بوبا را در کنار یکدیگر مرور کنیم. تهیه این چای بسیار ساده است و وقت چندانی از شما نخواهد گرفت؛ اما در پایان مزه و بافت جالب دانه‌های تاپیوکا می‌تواند حسابی شما را شگفت‌زده کند. در این مطلب همچنین به نکات مهم در طرز تهیه بابل تی نیز خواهیم پرداخت و ارزش غذایی آن را نیز مرور خواهیم کرد.

مواد لازم در طرز تهیه چای بوبا

مواد لازم در طرز تهیه چای بوبا

اصلی‌ترین چیزی که برای تهیه این چای به آن نیاز دارید، دانه تاپیوکا یا مروارید تاپیوکا است. برای تهیه این ماده اولیه می‌توانید به فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای مانند هایپر مراجعه کنید یا اینکه آن‌ها را به‌صورت اینترنتی سفارش دهید. باقی مواد اولیه را احتمالاً خودتان از قبل در خانه داشته باشید. برای مثال شما می‌توانید چای مراکشی را به‌راحتی با مواد اولیه موجود در خانه تهیه کنید؛ طرز تهیه چای مراکشی را می‌توانید در مجله عالیس مطالعه کنید.

در طرز تهیه چای بوبا باید مواد اولیه زیر را حاضر کنید:

دانه تاپیوکا 3/4 پیمانه
چای سیاه 8 عدد کیسه‌ای یا 3 قاشق غذاخوری پودری
آب داغ 4 پیمانه + 1/2 پیمانه
شکر 1/2 8پیمانه
شیر پرچرب به میزان لازم
یخ (دلخواه) به میزان لازم

این مقدار از مواد اولیه که در طرز تهیه بابل تی مشاهده کردید، می‌تواند برای تهیه حدود 3 یا 4 لیوان بزرگ از این نوشیدنی کافی باشد. اگر فکر می‌کنید که این مقدار برای شما زیاد است یا اینکه فکر می‌کنید ممکن است در بار اول چای را خراب کنید، می‌توانید از مقدار مواد اولیه کمتری استفاده کنید. همچنین اگر دوست دارید این چای را به میزان بیشتری تهیه کنید، تنها کافی است که مقدار مواد اولیه را به نسبت مساوی افزایش دهید.

روش تهیه چای بوبا

چنان که پیش‌تر هم به آن اشاره کردیم، طرز تهیه چای بوبا بسیار آسان است و می‌توان به‌راحتی با هر میزان از مهارت آشپزی آماده کرد. تنها مهارتی که برای تهیه این نوشیدنی به آن نیاز دارید، صبر است؛ زیرا که تهیه بابل تی ممکن است تا 2 ساعت طول بکشد. از دیگر نوشیدنی‌های ساده‌ای که می‌توانید تهیه کنید، شیر چایی است. شما می‌توانید طرز تهیه شیر چایی را نیز مطالعه کنید.

در طرز تهیه چای بوبا باید مطابق با مراحل زیر پیش بروید:

در مرحله اول باید چای را حاضر کنید. ابتدا 4 پیمانه آب را جوش بیاورید و سپس آن را از روی حرارت بردارید. آب را داخل ظرفی مناسب ریخته و چای پودری یا چای کیسه‌ای را داخل آن بریزید و اجازه دهید که خوب رنگ و مزه بگیرد. حال این چای را کنار بگذارید تا سرد شود؛ به سراغ آماده‌سازی باقی مواد اولیه بروید.

اکنون باید سیروپ یا همان شیرین‌کننده چای خود را حاضر کنید. برای این کار یک تابه کوچک و مناسب انتخاب کنید، شکر و  پیمانه آب را داخل آن بریزید. تابه را روی حرارت ملایم قرار دهید و شروع به هم زدن مواد داخل آن کنید. به هم‌زدن ادامه دهید تا آب جوش بیاید. سپس اجازه دهید که مقداری بجوشد تا غلیظ شود. در نهایت آن را از روی حرارت برداشته و موقتا کنار بگذارید.

حال باید مروارید تاپیوکا را حاضر کنید. برای این کار باید یک قابلمه مناسب را انتخاب کرده و حدود 4 لیوان آب داخل آن بریزید. قابلمه را روی حرارت قرار دهید و اجازه دهید که جوش بیاید. دانه تاپیوکا را به آن اضافه کنید و هم بزنید. زمانی که دانه‌ها خوب خیس بخورند، روی آب شناور خواهند شد. بعد از اینکه دانه‌ها روی آب شناور شدند، حدود 5 دقیقه دیگر نیز به پختن آن‌ها ادامه دهید.

یکی از دانه‌ها را برداشته و بجوید؛ اگر به نرمی مناسب رسیده بودند، اجازه دهید که حدود 3 دقیقه دیگر نیز بپزند. سپس آن‌ها را به کمک کفگیر سوراخ‌دار از داخل آب برداشته و توی یک آبکش بریزید. آن‌ها را زیر شیر آب بگیرید و سپس خیلی سریع داخل یک ظرف مناسب بریزید. مقداری از همان سیروپی که درست کرده بودید رویشان بریزید و به‌آرامی هم بزنید.

حال دانه تاپیوکا را به 4 قسمت مساوی تقسیم کرده و داخل 4 لیوان بریزید. بسته به‌دلخواه خود مقداری یخ خرد‌شده به هر لیوان اضافه کنید. داخل هر یک از لیوان‌ها نیز مقداری چای که آن را از قبل آماده کرده بودید بریزید. مقدار دلخواهی شیر به هر لیوان اضافه کنید و در نهایت نیز روی هر کدام باقی‌مانده سیروپ را بریزید. داخل هر لیوان نی مخصوص چای بوبا استفاده کنید. نوش جان!

نکات مهم در طرز تهیه چای بوبا

ما تلاش کردیم تا تمام نکات لازم را در طول طرز تهیه چای بوبا به شما آموزش دهیم. برای اینکه بتوان یک دستور تهیه را بهبود بخشید و نتیجه کار را باکیفیت‌تر کرد، راهکارهای زیادی وجود دارد. اگر شما هم می‌خواهید بابل تی حرفه‌ای‌تر و خوشمزه‌تری داشته باشید، بدون شک نکات زیر می‌تواند کمک بزرگی برایتان باشد:

  • اگر می‌خواهید چای را برای مهمانان خود سرو کنید، می‌توانید شیر و سیروپ را به‌صورت جداگانه سرو کنید تا هر کس به‌دلخواه به چای خود اضافه کند.
  • شما می‌توانید برای شیرین‌کردن این چای از هر سیروپی یا شیرین‌کننده دیگری که خواستید نیز استفاده کنید.
  • بسته به ذائقه خود، می‌توانید مدت‌زمان دم‌کشیدن چای را کاهش دهید. هرچقدر چای بیشتر در آب بماند، غلیظ‌تر و تلخ‌تر خواهد شد.
  • در هنگام اضافه‌کردن چای بهتر است که از صافی مخصوص استفاده کنید تا تفاله وارد نوشیدنی شما نشود.
  • اگر دانه‌های تاپیوکا را زودتر از چای درست کردید، آن‌ها را از آب خارج نکنید؛ زیرا این کار باعث می‌شود که دانه‌ها زیاد سفت شوند.
  • شما می‌توانید برای تهیه این نوشیدنی از هر نوع چای یا هر نوع شیر که خودتان خواستید تهیه کنید.

ارزش غذایی چای بوبا

ارزش غذایی چای بوبا

در نهایت، بد نیست که از ارزش غذایی چای بوبا نیز اطلاع حاصل کنیم. اگر به رژیم غذایی خود اهمیت می‌دهید و می‌خواهید از ارزش هر چیزی که می‌خورید اطلاع داشته باشید، این بخش برای شماست. این چای شاید خواص خاصی نداشته باشد، اما در عوض چای سیب را می‌توان یکی از مفید‌ترین چای‌ها دانست؛ طرز تهیه چای سیب را در مجله عالیس بخوانید.

ارزش غذایی بابل تی را در هر لیوان از آن، می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید:

انرژی 160 کیلوکالری
کربوهیدرات 36.9 گرم
پروتئین 1 گرم
چربی 1 گرم
کلسترول 3.1 میلی‌گرم
سدیم 20.6 میلی‌گرم
فیبر 0.3 گرم
قند 11.9 گرم

کلام آخر

در این مقاله از مجله عالیس با طرز تهیه چای بوبا آشنا شدیم. این چای همان بابل تی معروف است. شما می‌توانید این چای را خیلی ساده تنها با تهیه دانه تاپیوکا از بازار درست کنید و از مزه جالب و بافت شگفت‌انگیز دانه‌ها لذت ببرید. اگر قبلاً این چای را نوش جان کرده یا درست کرده‌اید، تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید تا از آن استفاده کنیم!

سؤالات متداول

آیا می‌توان در تهیه چای بوبا از چای شمال استفاده کرد؟

بله. شما می‌توانید در طرز تهیه چای بوبا از چای شمال نیز استفاده کنید؛ عطر و مزه این چای بسیار قوی بوده و می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

آیا می‌توان در تهیه چای بوبا از شیر بادام یا نارگیل استفاده کرد؟

بله. شما می‌توانید در طرز تهیه چای بوبا از انواع شیرهای گیاهی و شیرهای طعم‌دار استفاده کرده و مزه متفاوتی به نوشیدنی خود ببخشید.

آیا می‌توان در تهیه چای بوبا از عسل استفاده کرد؟

بله. اگر نمی‌خواهید برای این چای از سیروپ‌های خاص استفاده کنید، می‌توانید عسل را جایگزین کنید. توجه داشته باشید که عسل باید از قبل به دمای اتاق رسیده باشد.

نظر خود را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

alis